Tjenare.
Håller på med ett enkelt CMS system, och vill försöka mig på att stöda ASP programmering via webgränssnitt. Då är min fråga hur jag kan hämta ASP kod för redigering i en textarea? Om det ens går?
Min idé hittills går ut på att man sparar output både i en ASP-fil samt i en databas, så att man kan behålla ASP strängarna, utan att servern exvekerar dom. Men undrar om det finns en smidigare variant utan att blanda in databaser.
Om du lagrar koden som text i databas eller fil så är det bara att hämta på lämpligt sätt (med ett recordset eller med FSO), och sedan använder du Server.HTMLEncode när du skriver koden till textarean.
Om du lagrar koden som text i databas eller fil så är det bara att hämta på lämpligt sätt (med ett recordset eller med FSO), och sedan använder du Server.HTMLEncode när du skriver koden till textarean.
Du kan dock få problem om du inte håller tungan i rätt mun, men det märker du nog. ;)
Jo det är inte det som är problemet, jag vet ju att jag kan spara i en databas. Men jag tänkte mest om det går att göra på annat sätt. T.ex öppna en *.asp direkt in i en WYSIWYG editor och fortfarande behålla ASPkoden icke exvekerad på något sätt.
Det beror nog på WYSIWYG-editorn. Om den har ett HTML-läge som inte förstör det du skriver in så kanske det går. Men för editering av ASP skulle jag nog rekommendera en plaintext-area, som vanlig textarea till exempel.
Så; använd FSO för att öppna / spara asp-filerna, så exekveras de inte.
Det beror nog på WYSIWYG-editorn. Om den har ett HTML-läge som inte förstör det du skriver in så kanske det går. Men för editering av ASP skulle jag nog rekommendera en plaintext-area, som vanlig textarea till exempel.
Så; använd FSO för att öppna / spara asp-filerna, så exekveras de inte.
mvh
Ja den har ett HTML läge, för hårda typer som du. :)
Okej, FSO, sounds kind of kinky :) Dåså då testar jag med det när de blir aktuellt då :) Tack ska du ha gulleplutt.
283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e