webForumDet fria alternativet

Få fram ASP kod?

ASP

5 svar · 348 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Tjenare.
Håller på med ett enkelt CMS system, och vill försöka mig på att stöda ASP programmering via webgränssnitt. Då är min fråga hur jag kan hämta ASP kod för redigering i en textarea? Om det ens går?

Min idé hittills går ut på att man sparar output både i en ASP-fil samt i en databas, så att man kan behålla ASP strängarna, utan att servern exvekerar dom. Men undrar om det finns en smidigare variant utan att blanda in databaser.

10-4 :)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Om du lagrar koden som text i databas eller fil så är det bara att hämta på lämpligt sätt (med ett recordset eller med FSO), och sedan använder du Server.HTMLEncode när du skriver koden till textarean.

<textarea name="foobar"><%=Server.HTMLEncode(objRS("foobar"))%></textarea>

Du kan dock få problem om du inte håller tungan i rätt mun, men det märker du nog. ;)

@nders skrev:

Om du lagrar koden som text i databas eller fil så är det bara att hämta på lämpligt sätt (med ett recordset eller med FSO), och sedan använder du Server.HTMLEncode när du skriver koden till textarean.

<textarea name="foobar"><%=Server.HTMLEncode(objRS("foobar"))%></textarea>

Du kan dock få problem om du inte håller tungan i rätt mun, men det märker du nog. ;)

Jo det är inte det som är problemet, jag vet ju att jag kan spara i en databas. Men jag tänkte mest om det går att göra på annat sätt. T.ex öppna en *.asp direkt in i en WYSIWYG editor och fortfarande behålla ASPkoden icke exvekerad på något sätt.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Det beror nog på WYSIWYG-editorn. Om den har ett HTML-läge som inte förstör det du skriver in så kanske det går. Men för editering av ASP skulle jag nog rekommendera en plaintext-area, som vanlig textarea till exempel.

Så; använd FSO för att öppna / spara asp-filerna, så exekveras de inte.

mvh

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Då öppnar du den bara med FSO så får du hela filens innehåll. ASP-filer är ju inget annat än textfiler.

@nders skrev:

Det beror nog på WYSIWYG-editorn. Om den har ett HTML-läge som inte förstör det du skriver in så kanske det går. Men för editering av ASP skulle jag nog rekommendera en plaintext-area, som vanlig textarea till exempel.

Så; använd FSO för att öppna / spara asp-filerna, så exekveras de inte.

mvh

Ja den har ett HTML läge, för hårda typer som du. :)
Okej, FSO, sounds kind of kinky :) Dåså då testar jag med det när de blir aktuellt då :) Tack ska du ha gulleplutt.

283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
136 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)