Response.write makeUnique(",10,4,50,10,30,22,22,5,")
Function makeUnique(ByVal str)
Dim strArr,i,dic,item,newstr
str = trimCommas(str)
str = ","& str &","
strArr = split(str,",")
Set dic = Server.CreateObject("Scripting.Dictionary")
dic.CompareMode = 1
For i = 1 to ubound(strArr)-1
dic(strArr(i)) = 1
Next
For each item in dic.Keys
newstr = newstr & "," & item
Next
Set dic = Nothing
makeUnique = trimCommas(newstr)
End Function
Function trimCommas(ByVal str)
Dim objRegExp
Set objRegExp = New RegExp
objRegExp.Global = true
objRegExp.Pattern = "(^,|,$|\s)"
trimCommas = objRegExp.Replace(str,"")
Set objRegExp = Nothing
End Function
Tack, det verkar fungera. Men jag har några andra frågor.
Jag sparar denna sträng i en cookie, olika ID-nummer. Ska användas för att hålla koll på de senaste sidorna man besökt.
Vill inte ändra ordningen på siffrorna. Den dubblet som är längst till höger ska bort, samtidigt ska de andra siffrorna ligga i samma följd som tidigare.
En sida består av en viss sökväg... vad hindrar dig från att använda den!? :-)
Ett tips till dig, jag har inget svar på din specifika fråga, det är att lägga allt det där i databas. Du sparar respektive användare med sessioID, alltså oavsett om man är inloggad eller inte. Du kan se se statistik över sajtens mest efterfrågade sidor!
På det viset kan du få "betyg" eller "besökarnas omdömme" om din sajt. Du ser vilka ämnen folk tycker är intressanta som det är värt att arbeta mer med!
Du kan givetvis göra samma som cookie, men då har du ju ingen nytta av allt ditt arbete för egen del, endast samma arbetsinsats kommer besökaren tillgodo!
Sajten är uppbyggd med massor av artiklar, meningen är att besökarna ska kunna se vilka artiklar man senast läst. Dett skulle sparas i en cookie, exempelvis 10,4,50,10,30,22,22,5 osv.
Så därför måste jag ha siffror, annars vet jag inte ID-numret till de diverse artiklarna. Jag vill inte spara något ip-nummer i databasen så därför får jag försöka med cookies.
Det ska vara en öppen sajt för alla, utan att man ska behöva bli medlem.
Mitt förslag är att du ser till att kontrollera att inte ett värde finns i cookien redan när du ska spara ner id:t.
Det förutsätter visserligen att strängen inleds och avslutas med ett kommatecken, men det borde ju inte vara några som helst problem att hantera i ASP-koden.
vmh
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e