PettterMedlem sedan aug. 2003120 inlägg Jag är ingen fantast på ASP och har därför tagit ett gratisscript från en sida för att kunna lägga in nyheter på en hemsida. Men när jag ska lägga till en ny nyhet så uppstår följande problem:
*Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable query.
/admin.asp, line 35*
Tänkte att de berodde på var databasen låg och flyttade den till en mapp som de skulle ligga i enligt webhotellet. Men då fungerade det ännu sämre. Någon som har en aning vad jag gör för fel?
PoffeMedlem sedan apr. 20022 743 inlägg Meddelandet tyder på att det inte går att uppdatera databasen, det finns alltså inte rätt rättigheter på mappen.
Om hotellet har en mapp för databaser så använd den. Den har rätt rättigheter och inen annan kan komma åt din databas. Vad var det som inte fungerade när du la databasen i den mappen? Ändrade du sökvägen till databasen i scriptet också?
PettterMedlem sedan aug. 2003120 inlägg Japp jag ändrade sökvägen, och skrev så som sökvägen borde vara, även enlig mitt webbhotell, men den skruvade till det eller nåt. Fungerade i alla fall inte.
Om vi säger att mappen hette databas för databaser så la jag min databas där. Sedan hade jag mina aspfiler i den vanliga mappen. Och skrev sökvägen ...databas/aspfilen.asp
Jag kanske är helt ute och cyklar?
Såhär ser det ut när jag har lagt databasen i mappen där den ska vara och ändrat alla sökvägar:
*Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]General error Unable to open registry key 'Temporary (volatile) Jet DSN for process 0x1534 Thread 0x25d4 DBC 0x16a4fac Jet'.
/nyheter/admin.asp, line 30*
J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Känner igen felet, tror det beror på din databasanslutningssträng.
Visa den/sök på wF, så löser det sig nog!