OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Jag har sökt på wF och lite överallt, men inte hittat nåt vettigt om ur jag skall strukurera min databas om jag skall hantera olika språk med all information i en databas.
Jag försökte komma in på asptoday, men deras artiklar är till för members only.. :l
Generella frågor som jag har:
* Skall jag lägga HTML i databasen eller skall man sikta på att få alla sidor att se exakt likadana ut?
* Databasstruktur/tabellstruktur?
* Cookies eller sessions? (Jo jo.. session + prestanda = döden, men finns det inga andra fördelar?)
Tack.
------------------
"-Man kan faktiskt supa nykter." -Mange P
[Redigerat av OveRRidE den 10 jan 2002]
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Klicka här!
Länken ovan leder till en text som handlar oom windows 2000 och IIS och asp trix... En del av det du frågar efter finns i den texten.
För övrigt tycker jag INTE du ska ha HTML i databasen, det finns det ingen annan som har och rent generellt finns det inga fördelar med det. Undantag fins givetvis. (Även om just jag inte kommer på några.)
Tabellstrukturen har jag ett tips på, se till att du inte döper tabellnamn och dess innehåll specifikt till just ett projekt! Se till att du har så generella namn som möjligt. Då är chansen större att du kan återanvända både struktur och webbsidor med kod på.
För att sessions ska fungera må¨ste cookies vara påslaget, men det vet du kanske!? Vad gäller presatanda är sessions helt okej. Så länge din unte dunkar in en hel doktorsavhandling i sessionerna torde du inte märka någon skillnad.
Det finns annat som är bra mycket viktigare för hastigheten än att avstå från sessions.
Till exempel att blanda html och asp allt för friskt.
Happy coding!
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Länken ovan leder till en text som handlar oom windows 2000 och IIS och asp trix... En del av det du frågar efter finns i den texten.
Det skall vi kolla på.
För övrigt tycker jag INTE du ska ha HTML i databasen, det finns det ingen annan som har och rent generellt finns det inga fördelar med det. Undantag fins givetvis. (Även om just jag inte kommer på några.)
Oki doki, jag antog väl det. ;)
Tabellstrukturen har jag ett tips på, se till att du inte döper tabellnamn och dess innehåll specifikt till just ett projekt! Se till att du har så generella namn som möjligt. Då är chansen större att du kan återanvända både struktur och webbsidor med kod på.
Mmjo det är jag ganska bra på det där, men frågan var hur databasen skall se ut.. men det kanske finns i länken ovan, koim jag på. :r
}För att sessions ska fungera må¨ste cookies vara påslaget, men det vet du kanske!?
Jupps. :)
Vad gäller presatanda är sessions helt okej. Så länge din unte dunkar in en hel doktorsavhandling i sessionerna torde du inte märka någon skillnad.
Mmm jag håller ju på att ta en fil. kand. i Trams på Bire:s sätt så en eller annan kan det nog bli. :e ;) :)
Det finns annat som är bra mycket viktigare för hastigheten än att avstå från sessions. Till exempel att blanda html och asp allt för friskt.
Jag älskar spagetthi-kod! ;) (läs asp)
Happy coding!
Jajamen. :)
Skumt inlägg det här blev. :l
------------------
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Ok nu har jag plöjt igenom den där filen lite snabbt och den var väl bra.. men inget om språk direkt. :)
Red) *suck*
------------------
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg En lösning är ju att ha alla texter i en databas med ett fält för varje språk och kanske 1-3 mallar med olika sidlayouter. Nackdelen är att sidorna inte är så flexibla för minnsta variation men fungerar gör det.
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
easMedlem sedan sep. 2001269 inlägg Kan du inte ha en tabell för varje språk och döpa kolumnerna med information till samma namn på alla språk.
Då behöver du ju bara ha språket som en Querystring och lägga in den i SQL-koden när du öppnar databasen.
Går att göra likadant på alla sidor ;)
[Red.]
Mellanslagen är trög...
------------------
Schöndells webbsajt
[Redigerat av eas den 11 jan 2002]
När det gäller databasstrukturen så skulle jag nog säga att det man skall eftersträva är att inte låsa in sig som man gör om t.ex gör som ovanstående tips genom att ha en kolumn per språk eller en tabell per språk. Det är inte god databasdesign.
Använd istället lite relationer. En tabell LOCALE som håller info om de språk som finns i systemet samt en tabell PAGECONTENT som håller texter på olika språk.
Exempel:
LOCALE
id
suffix
PAGECONTENT
id
locale
content
LOCALE
1 | se
2 | en
3 | de
PAGECONTENT
1 | 1 | en text på svenska
2 | 2 | a text in english
3 | 3 | ein text in deutch
4 | 1 | lite mer svenska
5 | 1 | heja sverige
6 | 3 | ich bin ein berliner
osv..
Hajar du?
------------------
Peer's Law
The solution to a problem changes the problem.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg pepper > Jag kom fram till den modellen med efter lite snack med en kille på ett annat företag här i knutarna, och det verkar vara den mest optimala idéen.
Mitt problem är dock en sak till. Om man vill ha en undersida till något av materialet, då måste jag ju istort sett hårdknacka det för att kunna använda databasen igen eller?
förstår du vad jag menar?
om jag har en sida med info som kommer från databasen och skall länka till en annan sida som innehåller info som ligger inom samma "kategori", hur kan man generera det? (det låter som om man inte kan det)
------------------
[Redigerat av OveRRidE den 11 jan 2002]