Det verkar inte som att det går att ha ett fördefinierat värde i en form som ser ut såhär:
<a href="lasmer.asp?id=<%=rs("id")%>">Läs mer</a>
Varför?
14 svar · 527 visningar · startad av jlee
Det verkar inte som att det går att ha ett fördefinierat värde i en form som ser ut såhär:
<a href="lasmer.asp?id=<%=rs("id")%>">Läs mer</a>
Varför?
Red
Du bör väl hämta något från det id:et
<a href=/foo/foo.asp?ID=<% =recset("ID")%>><%=Recset("rubrik")%></a>
Läste lite fel.
Vad menar du med att det "verkar inte som att det går"?
Jag vill inte hämta något från id:et. Jag vill bara att det ska stå så i formen som text och då vill den hämta från databas...kan man på något sätt få sidan att förstå att det bara ska vara text i formen?
Jag såg ju det när jag redan postat. :r
Jag hajjar noll i alla fall. Du snackar om formulär, sedan postar du kod för en länk?
Ok, jag har ett javascript som gör att man kan lägga till olika kommandon i formen med ett klick tex <b> för att få bold i formen och en av dessa val skulle vara att lägga till: <a href="lasmer.asp?id=<%=rs("id")%>">Läs mer</a> i formen som text. Denna text blir sedan på sidan som ska visa allt en giltlig länk. Men formen köper inte detta
Testa detta
<a href=""lasmer.asp?id=<%=rs("id")%>"">Läs mer</a>
Inte för att jag direkt förstår men...
jlee skrev:
Ok, jag har ett javascript som gör att man kan lägga till olika kommandon i formen med ett klick tex <b> för att få bold i formen och en av dessa val skulle vara att lägga till: <a href="lasmer.asp?id=<%=rs("id")%>">Läs mer</a> i formen som text. Denna text blir sedan på sidan som ska visa allt en giltlig länk. Men formen köper inte detta
På vilket sätt "köper inte" formen det? Du måste förklara bätte vad du vill göra och bifoga felmeddelanden om det blir några.
Mer kod!
Felmess:
Körningsfel i Microsoft VBScript error '800a000d'
Inkompatibla typer: 'rs'
/nytt.asp, line 83
När jag försöker lägga till:
<a href=""lasmer.asp?id=<%=rs("id")%>"">Läs mer</a>
detta i formen med hjälp av javascriptet:
<a href="#" onclick="redigera('p7','<a href=""lasmer.asp?id=<%=rs("id")%>"">Läs mer</a>')">Klicka om du kommer att ha mer info i rutan under</a>
Det tyder på att du inte har något recordset som heter rs. Ännu mer kod, tack.
Nej för detta är sidan med forms som ska lägga till kod till databas så jag öppnar inte ens en databas anslutning...denna sidan postar till en sida som lägger till saker i databasen. Vill ju kunna posta denna taggen i formen så jag vet inte vilken mer kod som jag skulle lägga till här? kanske javascriptet i head taggen som man anropar ifrån:
<script language="JavaScript">
<!--
function redigera6(elm, red) {
document.getElementById(elm).value += red;
}
// -->
</script>
bifogar bild oxå..
Okej, då är jag med. Det blir fel eftersom du använder ASP-taggar i strängen, och ASP-token kan inte gärna veta om att du inte vill att de ska tolkas. Du får hacka upp dem.
<a href="#" onclick="redigera('p7','<a href=""lasmer.asp?id=<' + '%=rs("id")%' + '>"">Läs mer</a>')">Klicka om du kommer att ha mer info i rutan under</a>
Att låta användare mata in HTML brukar inte rekommenderas, av säkerhets- och underhållsskäl, och att låta dem stoppa in ASP-kod som körs är ännu värre. Försök i stället att använda egna taggar, precis som webForum gör. För "Läs mer"-länken skulle du kunna ha t.ex. [readmore=5], som sedan byts ut till en riktig länk när sidan körs.
Ok tack! Det kanske är bättre då att köra med [Läsmer] eller nåt!