Jag har ett litet problem som jag inte vet exakt hur jag ska lösa på absolut bästa sätt. Jag har en databas med addresser. Sen ska man kunna göra egna utskicks listor. Detta hade jag tänkt lösa genom att skapa en ny tabell där jag har följande fält
PK_UtskickId
Namn
IdLista
I IdLista har jag de id från de addresser som ska vara med i utskicket separerade med , tecken. Sen när jag ska hämta ut en lista plockar jag ut den och separerar de vid varje , tecken och loopar igenom arrayen.
Problemet är att det ska också finnas med på vilket språk utskicket skall vara på för varje address. DÅ får jag väll ha en 2dim array eller skulle det vara bättre om jag valet av språk för en address i ett annat fält.
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
låter som en dum idé. Dessutom bryter den mot den första normaliseringslagen för databaser att alla attribut skall vara atomära. Dvs, man skall inte lagra saker i komma separerade strängar när man kna lagra dem på ett bätre sätt.
Bättre att varje adress binds ihop med listan i en tabell med en rad för varje adress.
Då kan du ju söka ut allt med en sql fråga istället.
Tro mig jag har testat det där med att separera alla idnummer med kommatecken och det är något som jag aldrig gör igen.. iallfall inte efter att jag skulle försöka ändra i den där strängen.. det var inge kul! :x
Kör som mrBlonde säger, databas.. det är det de är till för.
------------------
"-Man kan faktiskt supa nykter." -Mange P