Det beror på hur dina tabeller ser ut och hur man anger nyckelordet. Kan du beskriva lite mer?
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
4 svar · 163 visningar · startad av pettsson
Det har säkert svarats på typ en miljon gånger, men jag letade faktisk, och jag hittade det inte...
Jag har en databas och den används av en sida som listar efter namn, typ, osv... men om jag vill att man ska söka efter ett nyckelord, hur gör man då?
Det beror på hur dina tabeller ser ut och hur man anger nyckelordet. Kan du beskriva lite mer?
------------------
som det ser ut nu väljer man hur det ska sorteras på en sida, länken går till visa.asp?ordning="namn" eller visa.asp?ordning="beskrivning" och liknande.
jag har börjat om från början med sök funktionen...
jag har det här formuläret:
<form method="post" action="sok.asp">
<input type="text" name="find">
<input type="submit" value="Sök">
</form>
som skickar till sidan sok.asp där jag vill att det som fanns i textrutan ska flyttas till en querystring, typ visa.asp?sok=söktext jag vet inte riktigt hur man går till väga för att få det här att fungera, kan nån hjälpa till?
Varför vill du ha det i querystring? (Du kan använda method=get i så fall.)
Om du vill använda värdet från textfältet i en selectfråga
sql = "select * from dinTable where keyword = '" & replace(request.form("find"),"'","''") & "'"
Ovanstånde returnerar de poster som matchar sökordet exakt.
Det går att använda like
sql = "select * from dinTable where keyword like '%" & replace(request.form("find"),"'","''") & "%'"
t.ex. returnerar alla poster som innehåller sökordet.
------------------