voidMedlem sedan jan. 200212 inlägg Hej,
Jag har alltid skrivit allt i JScript dels för att jag inte tycker om Basic språket.
Läste nyligen igenom DMZs (nr7) artikel "Att skriva effektiv ASP" och skrivaren verkade mellan raderna rata JScript.
Sen är det ju också så att det faktiskt inte finns många, om ens någon, bok skriven om JScript.
Det finns heller inget forum här för JScript.
Vad är anledningen till detta?
En annan sak är också möjligheten att använda konstant värden som abExecuteNoRecords för att t.ex inte skapa något recordset.
Finns den möjligheten i JScript?
Förmodligen gör den det eftersom ASP i sig inte har med något direkt scriptspråk att göra men jag har inte kollat upp det själv och nu är jag ju ändå här och ställer frågor :)
Tack!
voidMedlem sedan jan. 200212 inlägg En till sak som togs upp i DMZ artikeln var hur dåligt det var att använda Session-objektet.
Jag tycker själv det är mycket användbart. Dock såklart till en gräns. Man måste ju använda det på ett vettigt sett och inte lagra en massa onödiga saker.
Men är det så att det drar ner servern mycket att använda Sessions och finns det bättre och snabbare sätt?
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg JScript är snabbare än VBScript, och ligger närmare C, så jag förstår inte riktigt vad som skulle vara sämre (har inte läst artikeln så jag kan inte läsa mellan raderna.)
abExecuteNoRecords har väl värdet 128, så det är bara att ange detta istället.
Istället för session kan du använda querystring, dock inte så kul att ersätta med. Fortsätt med session du...
------------------
Mostly Harmless
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg
Men är det så att det drar ner servern mycket att använda Sessions och finns det bättre och snabbare sätt?
Varje användare som går in på sidan, skapar också ett nytt session objekt, och det gör ju att servern måste hålla reda på alla dessa.
Det finns heller inget forum här för JScript.
Kanske inget forum, men www.coveryourasp.com är helt gjord i Jscript, och du kan ladda ned precis hela sajten där också!
------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."
[Redigerat av Pace den 07 jan 2002]
voidMedlem sedan jan. 200212 inlägg Ok.. tackar för svaren.
With kommandot finns inte i JScript vad jag vet. Hur skall man då göra för att slippa anropa t.ex Response.Write så många gånger.
Just nu har jag löst det genom att ha en funktion print() som += till en global sträng buffer och ssedan anropar jag en funktion som heter sendBuffer() som anropar Response.Write(strBuffer).
Finns det bättre sätt kanske?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag kan inte svara på frågan om with, det är alltför länge sedan jag skrev asp med Jscript.
Däremot kan jag meddela att vill man inkludera en fil med konstanter likt adovbs.inc, så kan man göra det, på precis samma sätt som i VBScript, med undantaget att filen heter adojavas.inc.
Jag rekommenderar dock inte att använda dessa filer, utan det är bättre att definiera bara de konstanter man skall använda, eller använda konstanternas värden direkt.
Mvh,
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Flera av ASP böckerna från Wrox har de mesta kodexemplen både i Jscript och VBscript.
Sen tror jag inte scriptspråket i sig gör att Jscript körs snabbare, utan Jscripttolken.
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Visserligen innehåller C-syntaxen vissa konstruktioner som gör det enklare att optimera för en kompilator, men jag tror nog som Toonster, att tolken är bättre.
With kommandot finns inte i JScript vad jag vet. Hur skall man då göra för att slippa anropa t.ex Response.Write så många gånger.
Jodå, with finns. Två varianter för den late:
with(Response){
Write("gorg");
Write("abbalah");
Write("sheol");
}
// blir detsamma som
Response.Write("gorg" +
"abbalah" +
"sheol"
);
Det är förstås bara i det sista exemplet som det blir färre anrop, i den första varianten är det bara enklare att skriva.
------------------
Before you criticize someone, walk a mile in his shoes. That way, if he gets angry, he'll be a mile away - and barefoot.
[Redigerat av spango den 07 jan 2002]
voidMedlem sedan jan. 200212 inlägg Så min print() och showBuffer() är en bra lösning då alltså?
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Jupp. Det enda problemet är att om sidorna du producerar blir hemskt långa, så att du käkar en massa minne, men då kan du i print se till att skriva ut strängen när den blir för lång.
Fast jag hade nog döpt showBuffer till flush, men det beror mest på att jag är vansinnig. :e
------------------
Before you criticize someone, walk a mile in his shoes. That way, if he gets angry, he'll be a mile away - and barefoot.
voidMedlem sedan jan. 200212 inlägg Jo jag har tänkt att lägga in en koll senare om den blir för lång.
Tar dock ditt råd om att byta namn till flush. Mycket bättre faktiskt.
Tack alla för svaren!