webForumDet fria alternativet

Plocka ut specifika poster!

ASP

5 svar · 152 visningar · startad av sogge

Medlem sedan okt. 20017 inlägg
Frågan#1

Hade tänkt att plocka ut specifika poster ur data...

Har provat att söka här på wf men utan resultat, det kan ju hända att det är jag som inte har sökt på rätta orden. Skulle va tacksam om någon skulle kunna tippsa något inlägg eller rentav visa hur det går till.

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg
strSQL = "SELECT field, field2 FROM table WHERE field IN (1,2,5,10,231)"

cya,
PatrikB

------------------
-=* IF there is a wrong way to do something, then someone will do it *=-

Medlem sedan mars 2001196 inlägg

Ursäkta, men vad är du ute efter? Är det heltäckande beskrivning av hur man får ut data ur en tabell eller är det sql-satser du är ute efter? Var vänlig och specificera dina önskemål.

Ursäkta min dåliga beskrivning på mitt problem... Ja,det är sql satsen som jag funderar på i huvudsak. Men det skulle inte skada att få se något ex på någon liknande asp kod. Som visar hur man bär sig åt för att plocka ut t ex ett antal poster...

PS:Min första beskrivningar inte den bästa så jag hoppas att ni ska förstå mig nu.

Medlem sedan mars 2001196 inlägg

Dina frågor är mycket beroende av hur din miljö ser ut. Det finns många sätt att ta fram data ur en databas. SQL är det vanligaste språket.
Ett litet exempel:
Man har en tabell med tre kolumner där första är en räknare (unika tal), de två övriga är kolumner där man sparar för- och efternamn. Om räknaren börjar på ett så skulle koden...

SELECT * FROM tabell WHERE raknare<5

...ta fram de 4 första posterna.
Ett litet exempel, men jag tror att du får leta lite här på forumet för att stilla din nyfikenhet. Det finns tex en avdelning som bara håller på med SQL. Kolla in länkarna i combobox'en ovan, där finns gott om tutorials. Och som sagt: "sök och du skola finna".

Jag har nog hittat det jag sökte...här http://cgi.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/001039.html
I allafall något åt det hållet!

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)