pettssonMedlem sedan jan. 20021 122 inlägg Två frågor om access...
Går det att byta i ID nummer i access databaser?
Jag lägger in sökvägar till bilder i access. kan man får den att lägga till den informationen i varje ny rad jag skapar?
rad 1|blabla|sökväg: bilder\01.jpg
rad 2|blabla|sökväg: bilder\02.jpg
osv...
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jag förstår inte alls vad du menar.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
[Redigerat av LarsG den 08 jan 2002]
pettssonMedlem sedan jan. 20021 122 inlägg Jag har en databas med bilder och förklaringstexter till. bilderna heter 001, 002, 003 osv och ligger alla i samma mapp. går det att fixa så att access lägger till sökvägen i sökvägs kolumnen automatiskt när jag skapar en ny rad?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Nej, du får ange sökvägen när du gör din insert i tabellen.
------------------
pettssonMedlem sedan jan. 20021 122 inlägg går det att ändra id # då? det har blivit ganska stor oordning bland id nummerna av någon anledning...
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Varför vill du ändra på id-nummer? Dom är bara till för att skapa unika poster.
------------------
pettssonMedlem sedan jan. 20021 122 inlägg Jag är en så ordningsam människa... :OO nä, snarare för att det blir lättare att hålla koll på vilket nummer bilden har då
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Om du vill ha ett ordningsnummer i tabellen så måste du hantera det själv, dvs att du uppdaterar ovanliggande värden om du tar bort en bild.
Annas så går det ganska enkelt att lägga till en sådan funktionalitet med hjälp av en egen räknare i din VB-script kod.
------------------
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Det går att göra så att Access fixar detta automatiskt mha. makro, men det fungerar bara i fristående Access-applikationer, dvs. inte när man använder databasen i en webbapplikation.
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no