webForumDet fria alternativet

SQL Count distinct

5 svar · 256 visningar · startad av clarkbones

clarkbonesMedlem sedan feb. 20012 693 inlägg

Hej! Jag har en slagning mot en företagsdatabas.

Jag vill nu veta hur många (Count)olika (Distinct) FöretagsdataID det finns i det returnerade recordsetet. Ett villkor för urvalet är att omsättningen är större än 320.

SELECT count(*) as Antal from ( SELECT DISTINCT Företagsdata.företagsdataID FROM Företagsdata WHERE Företagsdata.omsättning>320)"

Men svaret blir för högt eftersom alla företag har olika omsättning. Om jag tar bort Where-kriteriet blir det dock bra, men det vill jag förstås inte.

Vad göra?

------------------
Spango om handikappanpassning av site:

Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

jag förstår inte hur du menar.

Hur ser tabellen Företagsdata ut? Kan du visa lite datainnehåll och förklara vad du menar med för högt?

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

Tabellens Fält:
FöretagsdataID
År
Kv (kvartal)
Oms (Omsättning)
Exempel på data

f-ID År Kv Oms
10 2001 1 310
10 2001 1 340
11 2001 2 360
11 2001 1 370
12 2001 1 300

Antag att data ser ut som ovan. Jag vill veta hur många olika företag som har omsättning>320. I detta fall skulle svaret vara 2. Men med min SQL får jag 4

------------------

Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Då håller jag med om att det ser skumt ut.

Ger frågan

SELECT DISTINCT Företagsdata.företagsdataID FROM Företagsdata WHERE Företagsdata.omsättning>320

förväntat resultat?

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

Jo det blev ju rätt...måste gjort något tankefel...återkommer!

------------------

Det ordnade sig...vet dock ej ritkigt varför

------------------

Genererad på 372 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb