webForumDet fria alternativet

stanga databas och recordset och det

ASP

3 svar · 152 visningar · startad av eriks

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag skulle behova lite utredning angaende att stanga Recordset och databaser (jag sokte lite, men det gjorde mig nastan bara mer forvirrad).

Lat sig att man har oppnad ett recordset och sedan anvander manga ganger pa sidan. Maste man da skriva Recordset.Close langst ner pa sidan eller kommer Recordsetet automatiskt stangas nar sidan slutar laddas? Har jag ratt om jag sager att det ar viktigt att stanga ett Recordset om man bara anvander det en gang hogst upp pa sidan, for att man da sparar systemkraft?

Sedan har vi det nar med att stanga databaskopplingen. Jag har sett bade = nothing och close (tror jag). Anverder man bada och nar anvander man dem?

Tack sa mycket! /Erik

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Objekten stängs när sidan är färdig, men det är en fördel att stänga dom så fort man är färdig med dom.

close innebär att förbindelsen till databasen stängs men objektet finns kvar. Du kan alltså öppna det igen om du behöver. Om du sätter det till nothing så försvinner objektet helt och hållet.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg

tack...

men vad ar det da for nytta med att anvanda close? En ny gissning: Ska man skriva close sa fort man har hamtat alla recordseten och skriva nothing nar man ar klar med alla recordseten?

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Om close är det sista du gör på sidan så har det i och för sig inge större praktisk betydelse men det är en bra vana att alltid städa upp efter sig när man är färdig.
Så länge du inte har gjort close så finns resurser allokerade i databasen och webservern så den strategi du beskriver är ok i de flesta fall.

Nu finns det rekommendationer från MS att om man har en högt belastad site så är det bättre att sätta objekten till nothing och skapa om dom, då det finns en pool av objekt som kan delas mellan olika användare.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)