jleeMedlem sedan dec. 2002378 inlägg Om jag hämtar detta från en databas och visar på en sida:
Kod:
<%=Rs("news")%>
Men vill visa detta under på samma sida om man klickar på Läs mer..
Detta funkade inte, hur kan jag göra istället för exempel nedan?
Kod:
<a href="<%=Rs("more")%> ">Läs mer</a>
"more" är text från databas.
Får detta felmess från mer.asp som ska visa "more":
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e10'
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver]COUNT field incorrect
mer.asp koden:
Kod:
<%
strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("news.mdb")
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open strDSN
%>
<%
sql = "SELECT * FROM news WHERE id= ?"
Set Rs = Conn.Execute (sql)
%>
<% Do While Not rs.EOF %>
<div align="left"><font size="2" face="Arial, Helvetica, sans-serif"> <%=Rs("more")%>
</font> <font size="2" face="Arial, Helvetica, sans-serif"> </font></div>
<hr align="left" width="300" size="1" noshade>
<% Rs.MoveNext
Loop
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg "WHERE id= ?"
Vadan detta frågetecken? Du måste skicka in id:t på nyheten.
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Du har nog tänkt lite galet här verkar det som. ;)
Du har alltså en tabell i din databas innehållande nyheter. Ett fält som heter news som innehåller en kortare version av nyheten, och ett annat fält, more som innehåller en längre version av nyheten. Är det korrekt uppfattat?
Om ovanstående stämmer; Du visar den kortare versionen på en sida. Du får ha en länk , läs mer, som ser ut likande <a href="lasmer.asp?id=<%=rs("id")%>">Läs mer</a>. Här måste du alltså skicka med id:t på nyheten som ska visas i längre version. På sidan lasmer.asp sedan får du hämta upp id:t på nyheten, här räcker det ju med om du bara hämtar just den nyheten, detta med hjälp av sql. SELECT more FROM news WHERE id = CInt(Request.QueryString("id")).
Efter detta är det ju bara att visa nyheten på vanligt vis med <%= rs("more") %> eller kanske Response.Write(rs("more")).
Nu kanske jag bara har rört till det ännu mer, det återstår att se. ;)
//red: Nu när jag läste ditt inlägg igen, inser jag att jag har svarat på någonting helt annat. Så glöm det här. Återkommer...
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Tycker att det verkar helt rätt, Josef.
jleeMedlem sedan dec. 2002378 inlägg Testade...men..
Testade detta som faktiskt verkar rimligt men sidan "mer.asp" vill inte visas.
Url´n mer.asp ser ut såhär efter försöket: http://www2.hemsida.net/elite/visa/startsidan/mer.asp?id=28
mer.asp kod ser ut såhär nu:
<%
sql=" SELECT more FROM news WHERE id = CInt(Request.QueryString("id"))"
Set Rs = Conn.Execute (sql)
%>
<% Do While Not rs.EOF %>
<%=Rs("more")%>
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg if IsNumeric(Request.QueryString("id")) then
sql= "SELECT more FROM news WHERE id = " & Request.QueryString("id")
...
else
'felmeddelande om ogiltigt indata
end if
jleeMedlem sedan dec. 2002378 inlägg Tack det funkade faktiskt!
2 följdfrågor
1)Men om jag skulle vilja visa det på samma sida...under "news" när man klickar på "läs mer" - hur skulle man då kunna göra utifrån detta?
2)Helst så ska man bara ha valet "läs mer" om det finns mer att läsa under "more" i den specifika nyheten..men det är väl svårt att få nyhets sidan att förstå detta?
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg
jlee skrev:
Tack det funkade faktiskt!
2 följdfrågor
1)Men om jag skulle vilja visa det på samma sida...under "news" när man klickar på "läs mer" - hur skulle man då kunna göra utifrån detta?
Hur vill du att det ska se ut?
jlee skrev:
2)Helst så ska man bara ha valet "läs mer" om det finns mer att läsa under "more" i den specifika nyheten..men det är väl svårt att få nyhets sidan att förstå detta?
Det är ju bara att kolla om rs("more") innehåller något. Om inte så skriver man inte ut länken.
jleeMedlem sedan dec. 2002378 inlägg 1.Det skulle isåfall dyka upp under "news". Men news ska vara kvar men utökat med more.
2.Hur kollar man om just den id´n för rs("more") innehåller något....vet bara hur man kollar hela "more" och alla id.