webForumDet fria alternativet

Få ut ID ur databasen

ASP

3 svar · 164 visningar · startad av edebro

Medlem sedan aug. 2001261 inlägg
Frågan#1

jag använder denna kod:

' öppna MS SQL databasen
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open = "PROVIDER=SQLOLEDB;SERVER=******;UID=*****;PWD=******;DATABASE=forumDB"

' lägg till tråden i databasen
SQL = "INSERT INTO questionsTB (Name, Headline, Message, Number, Date, UserAgent, LastPost, LastPostName, Notification)"
SQL = SQL & " VALUES ('" & Session("userName") & "','" & strHeadline & "','" & strMessage & "'," & intNumber & ",'" & Now & "','" & strUserAgent & "','" & Now & "','" & Session("userName") & "','" & strNotification & "')"

Connect.Execute(SQL)

' städa upp
Connect.Close
Set Connect = Nothing

och jag skulle vilja ta ut värdet av ID(räknare) direkt. Orsaken är att jag behöver det senare på sidan för att skicka vidare användaren till en sida, och jag vill gärna inte "öppna databasen" eller ett Recordset igen när jag behöver den

Så hur gör jag om jag vill ta ut ID till den posten direkt när jag lägger till dom, och sätta värdet i en variabel?

Jag använder altså Microsoft SQL Server

Oerhört tacksam för svar

------------------
Mikael Edebro
http://divx.edebro.net

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg
select @@identity

------------------
.: Det är jag som ger svaren och det är Ni som ställer frågorna :.

Medlem sedan dec. 200012 464 inlägg
SQL = "set nocount on  INSERT INTO questionsTB (Name, Headline, Message, Number, Date, UserAgent, LastPost, LastPostName, Notification)"
SQL = SQL & " VALUES ('" & Session("userName") & "','" & strHeadline & "','" & strMessage & "'," & intNumber & ",'" & Now & "','" & strUserAgent & "','" & Now & "','" & Session("userName") & "','" & strNotification & "') select @@identity"

set rs = Connect.Execute(SQL)
id = rs(0)

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

Medlem sedan aug. 2001261 inlägg

LarsG och jorgen: tusen tack, det fungerar perfekt

------------------
Mikael Edebro
http://divx.edebro.net

345 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
207 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
135 ms — ändringar (db)