webForumDet fria alternativet

Annonser

ASPur ASP

14 svar · 346 visningar · startad av Holgersson

HolgerssonMedlem sedan okt. 2001509 inlägg

blip

Ingen som vet, ingen som törs chansa och svara på mina frågor?

------------------
Goodbye baby bye bye

exjanMedlem sedan nov. 2001183 inlägg

Ingen som vet, ingen som törs chansa och svara på mina frågor?

8 frågor i en är lite tungt! Mer en diskussion va? Sen kan jag inte några svar heller!

------------------
exjan

jorgenMedlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Kan man göra ett rejält avancerat sådant här script i ASP, eller bör man då använda sig av ett annat språk?

Ja, man kan göra mycket i ASP. Nackdelarna med ASP (när jag talar om ASP i detta fallet talar jag om visual basic) jämfört med andra högnivåspråk är att i tex java har man tillgång till hela javas färdiga class-system. Samt att det är ett objektsorienterat språk som klarar ärv mm. Medan ASP "bara" har stöd för vissa delar av hela visual basics syntax.

Hur mycket klarar ASP av när/om man kör ett sånt här script?

Du kan bygga ett bra avancerat annonssystem med ASP. Mycket hänger på programmerarens sätt att koda och serverns och databasens styrka.

Ska man använda sig av access eller någon anna databas när man gör ett annonstorg i ASP?

Access räcker en bit, men har man tillgång till SQL-server så är ju det bättre.

Om man tar t ex. Tradera.se som är en auktionssida, det är ju byggt i ASP - hur avancerad kodning är det egentligen?

Vet ej har ej sett koden. Men det är ju inte vem som helst som bygger ett sådant annonssystem. Lite erfarenhet och kunskap krävs ju.

Hur mycket klarar en sådan sida av?

Utveckla, klarar av?

Hur är snabbheten på ASP jämfört mot exempelvis Perl?

Vet ej, har ej sysslat med perl, men perl har varit och är fortfarande ett av de kraftfullaste webanpassade "språk" som finns.

mvh Jörgen :)

------------------
.: Det är jag som ger svaren och det är Ni som ställer frågorna :.

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

Tradera.se använder sig troligen av ActiveX DLLer för själva logiken och ASP, som det bör, i presentations skiktet.

ASPs styrka kommer ju när man börjar blanda in sina egna dll'er för då får man "nästan" hela VB's styrka och ej enbart VBScript.

cya,
PatrikB

------------------
-=* IF there is a wrong way to do something, then someone will do it *=-

Med "klarar av" menade jag hur många aktiva användare osv. systemet kan klara av innan allting kraschar.. Är php bättre eller enklare att programmera "större" skript i? Klarar php av mer, menar jag.

------------------
Goodbye baby bye bye

[Redigerat av Holgersson den 04 jan 2002]

På den frågan kommer du att få olika svar beroende på vilka du frågar.

Ställer du denna fråga i PHP forumet så får du svaret att PHP är det rätta och således kommer svaret i detta forum att bli ASP.

Vilket du än väljer beror ju i första hand på vilken hårdvara, mjukvara och kunskap man har tillgänglig.
Har jag redan en befinlig IIS server, som står o går, asp/vb kunnande så blir ju valet ASP/VB och dbms valet MS-SQL (för många användare)/mySQL/Access (lite användare)

Har jag däremot en linux server med Apache gåendes, PHP kunnande så blir ju valet PHP, mySQL eller annan dbms.

Allt beror på vilka resurser man har när man startar.

cya,
PatrikB

------------------

litet tillägg:

aktiva användare osv. systemet kan klara av innan allting kraschar..

Jag hjälper till med diverse programmering på www.vasterviksbk.nu där utgångsläget var Access som dbms och ASP som "script språk" eftersom det är ASP som jag kan.

Siten i sig har mellan 10 och 50 samtidiga användare, med toppar upp emot 100 - 150 samtidiga användare, och inga problem har hittils uppstått, inga besökare har klagat på att det går segt etc.

cya,
PatrikB

------------------

Hur mycket kan en access databas och ASP kodning klara av jämfört mot ASP och en annan databas eller php och mySQL?

------------------
Goodbye baby bye bye

Stefan HolmbergMedlem sedan aug. 200136 inlägg

Som sagt många frågor i en och samma diskussion - jag bara reflekterar lite helt ostrukturetat här:

Min sajt hade för ca ett år sedan runt 80 000 sidvisningar om dagen ( idag är det betydligt mindre pga tidbrist ), allt var skrivet i ren ASP mot SQL Server. Inga Active X komponenter överhuvudtaget.

ASP/Perl/PHP. Alla dessa språk fungerar på samma sätt - kompileras vid anrop och exekveras sedan. Alla går att köra trådat numera ( förut så exekverades Perl endast i en ny process, med med mod_perl för Apache så skapas endast en ny tråd vilket ökat prestandan ). Så precis som PatrikB säger - man bör utgå från befintlig miljö och eget kunnande, ej språkets eventuella snabbhet. För om du slår i taket tror jag att du kommer att se att det är andra faktorer som orsakat detta, tex dåligt optimerade databasfrågor, felaktigt optimerad dbs erver i sig etc.

------------------
ASPCode.net | ASP/SQL Hosting för utvecklare! |

Så det spelar ingen roll vad jag väljer att jobba med för språk, bara jag skriver koden korrekt? :q

------------------
Goodbye baby bye bye

Ja, bara du väljer ASP :e

cya,
PatrikB

------------------

Jag funderar på att börja lite med PHP, men jag kanske fortsätter med ASP ändå. ASP har jag hållit på lite smått med i ungefär ett år, men jag vet inte riktigt.. Vilken databas ska jag använda om jag gör en rejält stor sak i ASP? mySQL?

------------------
Goodbye baby bye bye

Jag hatar dubbelpostningar..

[Redigerat av Holgersson den 04 jan 2002]

MS-SQL ska du använda om du ska göra "stora" saker ... eller mindre :) .. om du har tillgång till en sådan.

cya,
PatrikB

------------------

177 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
174 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)