webForumDet fria alternativet

Ännu ett datum problem!

ASPur ASP

8 svar · 247 visningar · startad av ConnyFox

ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg

Känns som att jag sparat på mig en amssa problem och att det e dags o lösa dom nu.

Det är så att jag har pillat med en Besöksräknare ett tag. saken är den att jag skulle vilja spara i olika kolumner i databasen beroende på vilken månad det är. Så att i januari så sparar den antal besökare den månaden i kolumnen Januari och sedan när det blir februari så börjar den lagra besökare i kolumnen februari istället.

Anledningen till detta är att jag vill visa hur många besökare jag har på sidan olika månader.

Nån som har en smidig lösning?

------------------
*brölar ljudligt*

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Smidigast och mest rätt anser jag vara att bara ha en kolumn där man lagrar datumet för besöket.
Sen kan man analysera det precis som man vill. T.ex. se vilken timme på dygnet det är flest besökare eller som du vill se, hur många besökare det är varje månad...

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

Mjo men jag vill snabbt i databasen kunna se antal besökare varje månad. Det ända jag vill kunna se är hur många besökare jag haft varje månad. så en kolumn för varje månad blir nog bäst för mig.. ingen som vet hur man gör?

------------------
*brölar ljudligt*

nillMedlem sedan okt. 2001387 inlägg

varför vill du se det i databasen ? låter ju heltokigt. Gör som erik juhlin säger, lagra bara datum och tid i databasen. Sedan kan du ju skriva ett script som presenterar informationen bäst du vill.

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Conny... ärligt talat, du måste bita i det sura äpplet och se över din lösning. Det är ingen som vill hjälpa ett dåliogt alternativ när det finns ett bra så nära till hands.

[visitors]
x_ID - räknare
x_date - datum (now)

Du kan utöka med andra parametrar om du så vill.

Med ovanstående tabell kan du lista alla efter olika kriterier. Hur gör du till exempel när det blir nytt år? Hamnar besökare från januari år 2001 i samma kolum som för 2002?

---
För att svara på din fråga:
[visitors]
x_ID - räknare
x_jan - int
x_feb - int
x_mar - int
...
x_nov - int
x_dec - int

SQL = "UPDATE [x_jan] SET [x_jan] = [x_jan] + 1 ;"
Conn.Execute(SQL)

Asså e jag helt väck eller fattar jag bara inte.. asså en kolumn som räknar alla besökare.. visst o en med datum.. hmm hurfan ska jag kunnda få fram hur många besökare som vart inne dom olika månaderna med bara ett datum? :o) Jag menar jag kan ju inte spara alla datum och tid för varje besökare? Asså jag e helt väck på sånt här så snälla förklara :o)

------------------
*brölar ljudligt*

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

för att varje datum innehåller: År-Månad-Dag timmar:minuter:sekunder

OM man plockar fram datumet med Now() eller har satt fältet i databasen till datum och långt datum format och att standarvärdet är Now()

På det viset kan du ju ställa vilken fråga som helst, tex hur många var inne på min sida den 1 december mellan kl. 09:00:00 och 10:00:00 eller hur många var inne på min sida vecka 43

cya,
PatrikB

------------------
-=* IF there is a wrong way to do something, then someone will do it *=-

Jojo precis men då måste jag ju lagra datumet för exakt alla som besöker min sida eller? D blir en djävla massa datum :o)

------------------
*brölar ljudligt*

var frågan för dum eller? :e

------------------
*brölar ljudligt*

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)