har funderingar på att lägga upp en sektion med "artiklar" på webbsidan jag arbetar med.
frågan som uppstår är, hur bör det struktureras upp?
en tabell för "artiklarna" där varje artikel bör få ett eget ID är klart, men ska hela artikeln läggas i databasen (verkar onödigt eller?) eller ska det vara en textfil som hämtas via sitt ID?
är det en god idé att låta medlemmarna lägga upp artiklarna själv eller ska dom bara kunna läggas upp när de blivit godkända av mig (det förväntas inte bli någon stor tillströmning precis) eller bör de mailas till mig som lägger upp dom?
Någon som har konstruktiva idéer innan jag sätter igång?
------------------ for nothing now will ever come to any good
Jag tycker absolut att man kan spara allt i databasen. Detta förenklar hanteringen - och nu vet jag ju ej vilken databashanterare du använder men senare versioner av både Access och SQL Server hanterar s.k blobbar ( stora textfält ) riktigt bra.
Jag skulle lösa det hela så att medlemmarna lägger upp artiklar själv - men då flaggas de som ej godkända - och iom detta så syns de inte på sajten.
Gör sedan ett enkelt adminverktyg för dig, där du kan läsa/modifera/godkänna artiklar och iom detta så flaggas artikeln om som godkänd.
Ett alternativ är att icke godkäönda artiklar hamnar i en nya_artiklar tabell och vid godkännande förs de över till artiklar tabellen.
På detta sätt skulle du slippa specialhantering och kolla godkändflaggan ( jag har faktiskt själv gjort precis den lösningen ett par gånger för att slippa komma ihpg att kolla flaggor i visa/sök modulerna etc )
tack för åsikterna!
jag använder än så länge access och det fungerar ok.
dina alternativ låter kloka, det är nog en bra idé att låta medlemmar lägga upp som jag får godkänna.
en fördel med att lägga hela artikeln i databasen antar jag blir att det blir lättare att göra en sökning på detta?
om artiklarna ska delas in i olika kategorier, bör dessa ha olika tabeller, eller samma tabell med ett fält som kan ha olika alternativ? *funderar vidare*
------------------ for nothing now will ever come to any good
en fördel med att lägga hela artikeln i databasen antar jag blir att det blir lättare att göra en sökning på detta?
Exakt. Dessutom underlättar det eventuella flyttar/byten av webhotell, ändringar av filstrukturer.
om artiklarna ska delas in i olika kategorier, bör dessa ha olika tabeller, eller samma tabell med ett fält som kan ha olika alternativ?
Rent designmässigt så bör du skapa en tabell KATEGORI och koppla från ARTIKEL till denna. Detta ger dig också underhållsfördelar - om en kategori måste byta namn eller ngt sånt. Plus att du kan lägga på ytterligare info på varje kategori, kanske en description, artikelräknare, ansvarig person etc