webForumDet fria alternativet

Flytta information till ny databas

ASP

5 svar · 364 visningar · startad av rillle

Medlem sedan okt. 200512 inlägg
Frågan#1

Hej!!

Jag undrar om någon vet om man kan flytta info från en databas till en annan genom att bara klicka på en knapp. Jag tänker alltså som att informationen ligger i en databas som är tillfällig. Det visar alltså "inte färdiga saker" när saken sedan är färdig så vill jag skicka det till den permanenta databasen. Där jag visar alla saker som är färdiga. Detta vill jag alltså ska gå med automatik när jag klickar på en knapp på den tillfälliga sidan. Man kan ju radera på den tillfälliga sidan och sedan lägga in det igen i den permanenta, men det skulle vara smidigare att slippa skriva om allt.

Hoppas ni fattar vad jag menar.. annars förklarar jag mer.

jag använder mig av ASP och access databaser.

Richard

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Om möjligt, lägg sakerna i samma databas (men olika tabeller), så är det enkelt löst.

Annars får du helt enkelt loopa igenom tabellerna och lägga över informationen med en massa INSERT:ar

låter intressant.....

möjligheten att lägga infon i samma databas har jag..... kan ju bara lägga till fler tabbeller i databasen....men fattar inte riktigt hur jag ska göra då. Är på nybörjarstadiet i asp. Jag har utgått ifrån ett script jag laddat ner från Gruvsjö och sedan byggt om det så att det passar mig.

Här är koden om det hjälper dig att förklara lite mer hur jag ska göra då. Gärna med en liten kodsnutt.

http://www.famlindgren.se/kod.asp

Richard

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Jag undrar vad du egentligen vill göra?

För mig låter det som att du har saker som du inte vill publicera, eftersom de inte är klara?
Varför inte lägga till ett true/false-fält, och ändra värde på det beroende på statusen på posten?

så här menar jag.....

Jag och en kompis gör lite möbler ihop. Vissa tar längre tid än andra att göra. För att kunderna ska kunna se vad som finns håller vi på med en hemsida som beskriver vad som finns med bilder,m.m. Men de möblerna som finns under utveckling vill vi ju inte visa som klara. Detta vill vi visa på en annan sida alt. på samma sida, men under annan avdelning. Detta ska då visas på samma sätt fast utan bild (eftersom den inte finns färdig än). När denna är klar ska den flyttas över till den sidan som visar färdiga saker. tanken är då att vi ska kunna bara flytta informationen från den ena sidan till den andra gensom att bara klicka på en knapp eller likande. Sedan lägger vi bara till en bild på den färdiga produkten.

Vi kan ju lösa det genom att ha 2 olika databaser och sedan bara kopiera över informationen manuellt till den andra databasen, men det skulle vara smidigare om vi kunde göra det via en knapp på adminsidan. Tyvärr kan jag inte visa sidan med url eftersom den inte finns än utan är under utveckling.

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Detta påminner om ett av mina första stora problem i db/vb-utveckling:
Nyheter skulle efter 6 månader flyttas till ett arkiv.
Hur flyttar man saker i databasen?

Lösning kom jag på efter ett tag, man ska inte flytta något, saker ska visas på olika ställe (eller med olika information) genom programmering!

I ert fall lägger ni till en checkbox.
När den är false, är möbeln under tillverkning.
På sidan med undertillverkning hämtar ni alla möbler som är false, på den "klara sidan" visar ni alla true.

I adminet styr ni true/false genom checkbox som ni ändrar.
Detta kan ni kombinerar javascript-validering så att ni inte kan spara möbeln som klar om ni inte samtidigt lägger upp en bild/skriver till ett filnamn manuellt.
Eller hanterar ni att möbler kan vara klara, och visas, men om det inte finns någon bild lägger ni in en pausbild, eller ingen bild alls.

Att använda två tabeller, eller tom två databaser är helt onödigt!
Visserligen kan det vara roligt att programmera ihop, men, ibland får man faktiskt lägga band på sig. :e

294 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
154 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
155 ms — ändringar (db)