Tjena, jag vill presentera data från en databas men på två olika sätt, den ena presentationen består av en dynamisk meny som hämtas upp ur två fält i en tabell, den andra presentationen hämtas upp ur ett annat fält i samma tabell men är beroende av adressen typ. http://www.domän.net/index.asp?DocumentID=16 där bara texten i fältet DocumentID presenteras.
Jag får inte detta att fungera, skickar med koden nedan, är nybörjare så snälla hjälp mig .. =)
..... kod ....
<!--#include file ="include/common.asp"-->
<%
dim adoCn
dim strSQL
set adoCn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
adoCn.Open strConn
dim adoRs
set adoRs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
strSQL = "Select * From Documents order by DocumentID Desc"
set adoRs = adoCn.Execute(strSQL)
%>
<%
dim intDocumentID
dim strTitle
dim strContent
dim textCn
dim str2SQL
set textCn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
textCn.Open strConn
intDocumentID = Request.QueryString("DocumentID")
dim textRs
set textRs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
str2SQL = "Select * From Documents where DocumentID=" & intDocumentID
set textRs = textCn.Execute(strSQL)
If not textRs.EOF then
strTitle = textRs("Title")
strContent = textRs("Content")
End If
textRs.Close
set textRs = nothing
Jag får inget felmeddelande, menyn funkar dunder men texten som skall baseras på DocumentID="siffra" hämtar bara upp första raden i databasen oavsett siffra ..
.. du har alldeles rätt, det var en tvåa som fattades .. hmm .. jaja är man nybörjare så är man .. =) ..
.. nu kommer givetvis del 2 i mina problem .. hehe .. om det inte finns en adress sträng utan man bara besöker index.asp, så klagar sidan på att strängen fattas, hur skriver jag in i koden att om "strängen - ?DocumentID=18" fattas så visa ingen text eller ännu bättre visa ?DocumentID=nummer till första sidan?