webForumDet fria alternativet

Korta ner texter

3 svar · 250 visningar · startad av Apa

ApaMedlem sedan feb. 200121 inlägg

Hej, jag ska ha en lista med olika rubriker som hämtas från en accessdatabas. Jag vill att varje rubrik ska hamna på en egen rad, men bredden är begränsad och jag vill inte ha radmatningar inom rubrikerna.

Hur kan jag beskära texterna så att dom passar in på raderna? Jag skulle ju kunna göra så att dom beskärs efter tex 20 tecken, men det är ju snyggare om man kan beskära efter ett visst antal pixlar i stället, så att det får vara max 150 pixlar långt innan det beskärs.

Om en text beskurits så vill jag att det ska vara punkter efter också som visar att texten kortats ner (så här: bla bla...)

Hur bär man sig åt?

BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg
texten = "denna texten är jätte lång denna texten är jätte lång denna texten är jätte lång denna texten är jätte lång denna texten är jätte lång denna texten är jätte lång denna texten är jätte lång"

nytxt = left(texten, 20) & "..."

response.write nytxt

men det är ju inte pixlar iofs..

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba

ApaMedlem sedan feb. 200121 inlägg

Funderade på något liknande, men var lite sugen på att ha det med pixlar i stället iom att 20 st "w" tar betydligt mer plats än 20 st "i". Kör nog på ditt sätt Brimba så länge om det inte dyker upp något annat. Tack för hjälpen

BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg

du bör även ha en ifsats som kollar längden först iofs..

------------------
Mvh
Patrik aka Brimba

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)