PeppeMedlem sedan sep. 200544 inlägg Koden till min fil:
http://aspsidan.se/code/default.asp?c=5215
Felmeddelandet:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers fel '80040e14'
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Syntaxfel i INSERT INTO-uttryck.
/hmm/recensioner.asp, line 141
Felmeddelandet ligger naturligtvis i SQL satsen.
Pröva att byta ut connect.execute mot Response.Write och klolla vad sidan skriver ut. Så kan du få ledtrådar till vad som är fel. Lyckas du ändå inte lösa det, så posta det utskrivna kommandot här!
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg När man får sådana fel så bör man skriva ut SQL-satsen med response.write, så är det lättare att se vad som gått snett.
I din SQL bör du byta namn på kolumnen "date" till något annat, samt sätta in datumvärdet mellan #-tecken, alternativt använda now() direkt i SQL-satsen.
PeppeMedlem sedan sep. 200544 inlägg Då får jag detta:
Kompileringsfel i Microsoft VBScript fel '800a0401'
Slut på programsats förväntas.
/hmm/recensioner.asp, line 141
response.write"("INSERT INTO TblRecensioner (orginaltitle, productionyear, genre, director, actors, handling, recension, date) VALUES ('"& Fixbug(Request.Form("originaltitle")) &"', '"& Fixbug(Request.Form("productionyear")) &"', '"& Fixbug(Request.Form("genre")) &"', '"& Fixbug(Request.Form("director")) &"', '"& Fixbug(Request.Form("actors")) &"', '"& Fixbug(Request.Form("handling")) &"', '"& Fixbug(Request.Form("recension")) &"', "& now &" )")"
-----------------^
Detta skrevs ut då jag la det i en Response.Write.
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Lägg bara SQL-satsen i Response.Write, inte parenteser och hela klabbet
PeppeMedlem sedan sep. 200544 inlägg Då skrivs detta ut som helt vanlig text:
INSERT INTO TblRecensioner (orginaltitle, productionyear, genre, director, actors, handling, recension, date) VALUES ('', '', 'Science Fiction', 'j', '', 'ghjhg', '', 2005-09-27 20:14:15 )Din recension är nu inlagd i recensionsarkivet...
emission skrev:
Lägg bara SQL-satsen i Response.Write, inte parenteser och hela klabbet
Jo gärna med parenteser och hela klabbet, däremot utan citationstecken utanför. Alltså ordagrant precis som det står orignalkoden, bara att connect.execute är utbytt mot Response.write.
/r Du fick det rätt där ser det ut som.
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Bra! Felen beskrev jag i det första inlägget.
Peppe skrev:
INSERT INTO TblRecensioner (orginaltitle, productionyear, genre, director, actors, handling, recension, date) VALUES ('', '', 'Science Fiction', 'j', '', 'ghjhg', '', 2005-09-27 20:14:15 )Din recension är nu inlagd i recensionsarkivet...
Där ser du att datumet inte har enkelfnuttar runt sig. Du bör lägga till sådana i koden så att det färdiga datumet är inom sådana fnnuttar. Sedan kan du byta tillbaka Response.Write till connect.execute och se om det funkar.
/r mellan # bör du visst sätta det...
PeppeMedlem sedan sep. 200544 inlägg Får fortfarande samma felmeddelande.
Vad menar du "medan # bör du visst sätta det" ?
Ha annars en bra dag !