webForumDet fria alternativet

Datum

ASP

5 svar · 182 visningar · startad av i-or

Medlem sedan nov. 2001294 inlägg
Frågan#1

Hej,

Lite datumfrågor:

Om man inte använder Session.LCID kommer språket vara det språket som varje besökares data har (t ex januari i Sverige och January i USA)?

Är Now-värdet serverns (där man har sidan) tid eller besökarens tid?

Detta kan i vilket fall som helst bli problem. Om det är besökarens tid som Now anger kan t ex ett gästboksinlägg postat i Australien, som är tolv timmar "äldre" än ett gästboksinlägg i USA, anses som "nyare" än det amerikanska.

Om det är serverns tid som Now anger kan det, om man t ex anger dagens datum på sidan, bli fel när inte dagens datum överensstämmer mellan t ex Australien och Sverige.

Hur kan man komma runt detta problem?

Tack på förhand

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Hej, eftersom ASP-kod exekveras på servern så är now() serverns tid.

Skriver du now() i en SQL-fråga så är det databas-serverns tid. Skriver du now() i vanlig ASP-kod så är det "VB-tiden" då får.

Jag vet inget bra sätt att komma runt problemet faktiskt.

------------------
.: Det är jag som ger svaren och det är Ni som ställer frågorna :.

Tack jorgen,

Är det bara i SQL-satser där serverns tid anges? (räknas t ex if-satser som "vanlig asp-kod")

Jag antar att du med "VB-tiden" menar tiden på besökarens dator. Rätta mig om jag har fel är du snäll.

Är det någon annan som har någon ide på hur man kan lösa problemet.

Jag antar att du med "VB-tiden" menar tiden på besökarens dator. Rätta mig om jag har fel är du snäll.

Nej, det är också serverns tid. Allt inom ASP-avgränsare exekveras på servern och då är det också serverns tid du får.

RED: Att jag skilde på dem beror på att du kan få ut olika datumformat från databasens now() och Visual Basics now(), tex 2002-01-01 och 2002/01/01

Vill du skriva ut dagens datum rätt kan du använda tex java-script som körs på klienten. Då får du klientens datum.

------------------

[Redigerat av jorgen den 01 jan 2002]

Ja, men med servern menar du väl besökarens server och inte databas-servern. Alltså är det väl i princip besökarens tid. Det är ju inte så vanligt att man kopplar upp sig mot en server utomlands.

Av samma anledning så blir väl månadens namn olika beroende på vart i världen du är om du inte använder Session.LCID?

Oj, nu såg jag visst att du hade redigerat inlägget. Då är alltså all ASP-kod, tiden (om man bortser från formateringen) som min server där jag har min sida har och ingenting annat.

Hur blir det med Session.LCID? Måste jag använda det för att en amerikan ska få January som månad istället för januari?

[Redigerat av i-or den 01 jan 2002]

Kolla mina redigeringar ovan.

Med servern menar jag servern som exekverar din ASP-kod, dvs den server där du lagt upp dina applicationer. Det är inte alls säkert att servern ligger i sverige fast att det är ett svensk web-hotell.

det finns ju olika Session.LCID för olika länders tidsystem.

------------------

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)