webForumDet fria alternativet

undvika qs?

ASP

9 svar · 358 visningar · startad av Gimbo

Medlem sedan dec. 20001 626 inlägg
Frågan#1

hej,

undrar om det finns ngn utvag nar det galler detta utan att anvanda qs... vill att da ngn klickar pa en lank som dar anchor texten ar: test , att man tar den anchor texten och sparar den i en variabel for att anvanda den pa sidan man har kommit till?

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg

Menar du att om användaren klickar på en anchor-länk som skickar den till denna rubrik och sedan klickar där på en länk som går till en annan sida? Hur ska du kunna veta om användaren inte scrollat själv?
Eller har jag missupfattat allt?

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Anchor skickas inte med till servern.

Varför inte querystring?

villl inte anvanda qs, ur sokmotorsoptimerings perspektiv... google gillar inte qs... alltsa det jag vill ar att ha samma namn pa rubriken som anchor texten i sidan som anchor texten leder till, fallow me? ar detta mojligt?

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

varför krångla till det så hemskt?

det finns tusen saker som är viktigare ur sökmotorsperspektiv än användningen av querystrings, du börjar i fel ända om du försöker optimera din sida.

om du ändå vill ha din sajt utan dem så kan du ju alltid bygga alla sidor med formulär och posta all info mellan sidorna!

jag tycker dock att du ska tänka om!

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

doggelito skrev:

om du ändå vill ha din sajt utan dem så kan du ju alltid bygga alla sidor med formulär och posta all info mellan sidorna!

Och det tror du sökmotorer gillar?

Gimbo: Du skulle ju med 404-hanteraren kunna ha helt virtuella sökvägar där du skickar parametrar som mapp/filnamn.

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Och det tror du sökmotorer gillar?

ingen aning faktiskt, mitt svar var endast ett alternativ till querystrings, knappast optimalt ur någon synpunkt!

men jag kan inte se att motorerna skulle ha nått emot formulär! har de?

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

För att skicka formuläret med en länk så behöver man köra JavaScript vilket sökmotorerna inte gör. Och överhuvudtaget så tror jag knappast sökmotorer postar formulär.

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Erik Juhlin skrev:

Och överhuvudtaget så tror jag knappast sökmotorer postar formulär.

Nej, det gör de absolut inte.

Ett anchor-system skulle heller inte ge någon fördel, eftersom anchors också filtreras bort av sökrobotarna.

Skit i det hela, eller implementera någon URL rewriting-teknik, som Erik föreslår.

ok tack for era inputs, jag kor redan med ISAPI och har gjort om alla qs, men vill optimera den ett steg till och ha anchor texten mellan h1 taggar mm. det va just darfor jag fraga er om det fanns nagot satt att gora detta pa, men men tack for hjalpen i a f!

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)