Försöker använda denna kod (se nedan), men får det ej att fungera.
[KOD]
<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("../db/databas.mdb")
%>
<%
Set RecSet = Conn.Execute("Select * From tabell Where rubrik="& Request.Querystring("rubrik"))
%>
[KOD]
Får felmeddelandet:
""Feltyp:
Microsoft JET Database Engine (0x80040E07)
Typblandningsfel i villkorsuttryck.
/vimmerby/admin/diverse/visa.asp, line 6""
Vad är fel? Har prövat med diverse olika lösningar ,men får det ej att fungera.
Mvh Martin
Hehe, gav min vilda chansning, eftersom jag inte har programmerat med ASP på mer än 5 år.
Ok, men apostroferna har ju ingenting med asp att göra.
- - - - - -
Varför har ASP-programmerare sådan nojja att alltid använda massa onödiga "" överallt?
Jag vet inte. Jag antar att det beror på att nuförtiden försöker folk inte lära sig någonging, utan de vill bara få funktionaliteten klar. Då spelar det ingen roll hur kass allt ser ut, och hur mycket onödigt som görs. Copy & Paste används alldeles för mycket.
Egentligen är det ju inga konstigheter vi talar om. Det är bara att utgå från hur en sql-fråga faktiskt ska se ut. Sedan försöker man skapa den frågan i det språk man nu använder för att programmera. Då är det egentligen glasklart var apostroferna ska in, och var det inte behövs några citationstecken. Asp har för övrigt inget med detta problem att göra. Men tydligen verkar folk på något förunderligt vis blanda ihop asp och sql mest hela tiden.
Hur gör jag då för att länka till den?
För den koden jag hade där, används i visa.asp
I ref.asp , där ligger det flera länkar, och jag vill att när man klickar på en titel, så skall visa.asp (via koden jag tidigare använt) öppna den titeln & dess innehåll.
Annars är det enkelt att lägga till en sådan i efterhand.
Det är korrekt men det är också sådana där saker som gör att det tar tid att utveckla en webbsida. Man gör något halvtaskigt från början och sen vill man förbättra det och tvingas göra om en massa saker från grunden...
Det är korrekt men det är också sådana där saker som gör att det tar tid att utveckla en webbsida. Man gör något halvtaskigt från början och sen vill man förbättra det och tvingas göra om en massa saker från grunden...
Har själv finfina erfarenheter av det ;)
Det kan jag garantera att alla har, det kan alltid bli bättre, oavsett vad det är!
Räknare är en sådan grundläggande sak att man inte kan missa det om man läser även den enklaste vägledning för att skapa och redigera en nyhetstabell.
Vi får avvakta SoulGods svar och hur han löst detta!