MegamanMedlem sedan jan. 2004118 inlägg Går det via ASP att checka var en server finns???
Jag skulle vilja ha en webbsida där jag kan se VAR i serverrummet en specifik server sitter i för rack, ska kunna lokalisera den på ett enkelt sätt utan att gå in i serverrummet o snurra runt o leta. Klickar jag på en server eller skriver in servernamnet så ska det blinka eller komma fram info om var servern finns plus all info om vad det är för hårdvara/mjukvara/allmän info osv.
Detta kanske inte ens går men jag var tvungen att fråga er om detta var möjligt och om ni vet vart man i så fall kan få tag på det, vad priset för ett sådan script skulle vara.
Om det överhuvud taget finns!!!
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg MegamanMedlem sedan jan. 2004118 inlägg Skall kolla på det och se om jag hittar något intressant lösning på microsoft sida tack för länken :h .
Andra får gärna också komma med ett lösning eller script som kan fungera...
liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg Hmm, nu vet inte jag om detta kan fungera men jag skriver det ändå...
På min skola är alla datorer namngivna med klassrummetsnamn och datronummer. Om man sedan tar IP-adressen till en dator och kör reverse dns på den så får man namnet på datorn. Är sedan datorn uppmärkt med klassrummets namn och nummer så är det lätt att se vid vilken dator någon suttit...
Testa att köra Reverse DNS på http://www.dnsstuff.com/.
Om det finns ett specifikt namn för varje server så kan du antingen använda sidan jag länkade till eller skapa ett script i ASP som kör Reverse DNS. Om du vill ha scriptet så kan jag skicka det till dig. Orkar inte leta upp scriptet just nu men om det skulle vara till nytta så...
Ex. Reverse DNS på en IP-adress av en dator i skolan gav svaret e1206-06.ing-stud1.hj.se.
Datorn finns i byggnad E, sal 1206 och datorn är nummer 6 på ingenjörshögskolan i jönköping :)
MegamanMedlem sedan jan. 2004118 inlägg Ja om du har lust att dela med dig av scriptet så självklart tar jag imot ditt script det skulle uppskattas så får jag lite mer att leka med...