webForumDet fria alternativet

Problem med gruppspel

3 svar · 415 visningar · startad av lbrink

lbrinkMedlem sedan aug. 200160 inlägg

Hejsan!
Det har uppkommit ett litet problem med ett cup-script som jag just nu håller på och trixar med.

Det jag har är en SQL fråga innehållande 16 lag,

Lag1
Lag2
Lag3
Lag4
Lag5
osv..

Som sedan i gruppspelet delas in i grupper om 4 lag,

Grupp 1
Lag1
Lag2
Lag3
Lag4
Grupp 2
Lag5
osv

Problemet som jag nu har är att jag inte riktigt vet hur jag ska få in ett spelschema i databasen.

Hur skriver jag ut ett spelschema där alla i gruppen möter varandra?
Jag har suttit och klurat på detta ett tag , men har inte hittat någon smart lösning.

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

Om du tilldelar alla lag ett slumpat nummer från 1 till 16 och sen skriver in de fyra första i grupp 1, de fyra nästkommande i grupp 2, osv...

Hur det skall lösas kan göras i en array som loopas igenom två gånger. Första gången slumpar du fram ett nummer och andra gånger loppar du igenom arrayen från 1 till 16 genom att plocka fram laget med matchande slumpat-nummer...

arrLag(lagnummer, lagnamn, slumpatnummer)

Förstår du? :) Orkar inte skriva kod just nu...

Sen sparar du allt i databasen med de tre variablarna. När du skall plocka fram spelschemat så möter den första i gruppen nummer två och trean nummer fyra osv... Lagen är ju redan slumpade så du kan göra på samma sätt för alla grupper...

lbrinkMedlem sedan aug. 200160 inlägg

Gruppsystemet är alltså klart, jag har redan löst allt med att dela upp lagen i grupper.
Problemet uppstår när jag ska skriva ut spelschemat så att alla möter alla, vet inte riktigt hur man ska lösa detta per automatik.

Jag har alltså en tabell som heter cup_match där alla matcher som ska spelas i gruppen ska in och detta vill jag gärna att scriptet automatiskt ska sköta.

liljaMedlem sedan juli 20041 183 inlägg

Så att alla möter alla i en grupp eller i hela cuppen inklusive finaler och sånt?

Om du redan har lottat (om du vill ha det) så är det väl bara att skapa ett spelschema?? Du kan ju t.ex. göra såhär när du för över:

1 vs 4
2 vs 3
3 vs 4
1 vs 2
2 vs 4
1 vs 3

Sen om det blir okej med vila för 3:orna det vet jag inte men som sagt, om det bara är slumpat och man vill ha det så är det ju bara att föra över från grupptabellen till match-tabellen...

eller?

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)