Har lite frågor angående variabler.
Så som jag har det nu på min sida gör jag bara:
Name = "vadsomhälst"
Tjänar jag nått på att använda dim och str vid texter och int vid tal? Eller spelar det ingen större roll?
Vad är det absolut bästa sättet?
5 svar · 385 visningar · startad av Wiklund!!
Har lite frågor angående variabler.
Så som jag har det nu på min sida gör jag bara:
Name = "vadsomhälst"
Tjänar jag nått på att använda dim och str vid texter och int vid tal? Eller spelar det ingen större roll?
Vad är det absolut bästa sättet?
Om du dimmar är det bra, om du dessutom lägger till option explicit är det ännu bättre.
Om du använder Ungersk notation spelar ingen som helst roll förutom att du ser vad variabeln är tänkt att innehålla.
Ex.
dteDatum = "2005-09-01"
lngLong = 1243234
intInt = 123
strStrang = "Kalle"
bolBool = true
Re: Variabler
Wiklund!! skrev:
Tjänar jag nått på att använda dim
Ja.
De variabler som du dimensionerar fungerar ganska precis dubbelt så snabbt.
Okej säg att jag har mycket kod på en sida. Ska jag då sätta dim på alla variabler längst upp på sidan. Eller innan jag använder varje variabel?
Säg att jag gör:
dim strNamn
strNamn = "olle"
response.write strNamn
sen när jag inte använder variabeln namn längre ska jag göra så här då?
strNamn = ""
Har en till hastighets fråga: Just nu har jag en sida som heter update.asp där jag kör alla uppdateringar. Det ligger ganska mycket kod i den filen, så jag undrar om jag tjänar på att dela upp den? Te x. update_user.asp, update_pictures.asp osv.
Wiklund!! skrev:
Okej säg att jag har mycket kod på en sida. Ska jag då sätta dim på alla variabler längst upp på sidan. Eller innan jag använder varje variabel?
Det är helt och hållet en smaksak. Deklarera där du har mest koll.
Wiklund!! skrev:
sen när jag inte använder variabeln namn längre ska jag göra så här då?
strNamn = ""
Man kan inte avdeklarera en variabel, och att tilldela den en tom sträng (som rent teoretiskt minskar minnesåtgången) är onödigt eftersom livslängden på en variabel ändå är otroligt begränsad på en asp-sida.
Wiklund!! skrev:
Har en till hastighets fråga: Just nu har jag en sida som heter update.asp där jag kör alla uppdateringar. Det ligger ganska mycket kod i den filen, så jag undrar om jag tjänar på att dela upp den? Te x. update_user.asp, update_pictures.asp osv.
I princip, ja. Däremot är det tveksamt om det är värt besväret. Dels för att skillnaden antagligen blir minimal (om ens mätbar), dels för att prestandauppgraderingar bör sökas på de sidor som anropas oftast, vanligtvis de sidor visar information till vanliga besökare.