Jag har försökt att visa antalet replies/svar i mitt forum utan riktigt bra resultat. Debatterna (dvs. huvudinläggen, som detta :)) och inläggen (svaren) ligger i separata tabeller (Debatter resp Inlagg).
Varje svar har ett fält som heter debattID som är samma som Debattens ID som svaret är till.
Följande kod har jag för att öppna både antalet replies och alla nödvändiga fält från tabellen Debatter:
Set RecSet = Connect.Execute("SELECT Debatter.ID, Debatter.Rubrik, Debatter.Text, Debatter.E-post, Debatter.Namn, Debatter.Datum, Debatter.Timme, Debatter.Minut, Count(Inlagg.debattID) AS antal FROM Debatter INNER JOIN Inlagg ON Debatter.ID = Inlagg.debattID GROUP BY Debatter.ID ORDER BY Debatter.Datum DESC, Debatter.Timme DESC, Debatter.Minut DESC")
Nu är det så att detta inte fungerar av någon anledning :(
Följande felmeddelande får jag i Access/webläsaren:
"Du försökte köra en fråga med en mängdfunktion som inte innehöll det angivna uttrycket 'Rubrik'.
Det fungerar inte av någon anledning att slänga in alla fält jag vill ha med SELECT... tillsammans med Count. Fungerar heller inte med * istället för varje fält.
Är det någon som kan förstå vad detta beror på? Har strular runt med frågor i Access utan bättre resultat.
Mossa
------------------ Ryskt ordspråk: Det är bättre att ha 100 vänner än 100 rubel
kontrollera så att dina fält i databasen verkligen heter så som du skrivit.
Sedan använder du Text som namn på ett databasfält, vilket är ett reserverat ord. Byta namn på det fältet eller klammra det så här [Text] i SQL-frågorna.
mvh Jörgen :)
------------------
Varför bråka när man kan kramas?
sql = "SELECT Debatter.ID, Debatter.Rubrik, Debatter.Text, Debatter.E-post, Debatter.Namn, Debatter.Datum, Debatter.Timme, Debatter.Minut, Count(Inlagg.debattID) AS antal FROM Debatter INNER JOIN Inlagg ON Debatter.ID = Inlagg.debattID GROUP BY Debatter.ID ORDER BY Debatter.Datum DESC, Debatter.Timme DESC, Debatter.Minut DESC"
response.write sql
'Set RecSet = Connect.Execute(sql)
mvh Jörgen :)
------------------
Varför bråka när man kan kramas?
278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e