Hej wf,
på min sida som liger på Brinkster har jag bla en gästbok.
Jag skull vilja att på nyhetssidan skulle komma upp ett meddelande om att det finns nya inlägg i gästboken.
Jag har tänkt ngt liknande (med pseudokod):
1: a = datorns tid och datum
2: b = databasens tid och datum
3: if a > b then Response Write "Det finns nya meddelande i gästboken"
Skulle detta vara genomför bart på Brinkster?
Eller har ni ngra andra förslag?
Cookie, IP-nummer eller något annat behändigt. Det är ju förstås inte fullt pålitligt.
[ot]Samtidigt kan man ställa sig frågan om varför funktionen ska finnas. Jag menar, en gästbok finns för att besökare kan kolla och skriva i den om dom vill. Jag har aldrig sett en gästbok som säger att jag inte har läst alla inlägg i den. Som gäst kan man anta rent logiskt att man inte läst alla.[/ot]
[ot]Samtidigt kan man ställa sig frågan om varför funktionen ska finnas. Jag menar, en gästbok finns för att besökare kan kolla och skriva i den om dom vill. Jag har aldrig sett en gästbok som säger att jag inte har läst alla inlägg i den. Som gäst kan man anta rent logiskt att man inte läst alla.[/ot]
jag vill ha den funktionen på första sidan, som en service till besökarna, så de slipper undra
Du kan väl göra en funktion annars som skriver ut den senaste kommentaren i gästboken? Så ser ju besökaren ifall han redan har läst den; om inte så spanar väl besökaren in gästboken. :)
249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2