webForumDet fria alternativet

nya inlägg i gästboken

ASP

7 svar · 243 visningar · startad av ptr_lks

Medlem sedan juni 2005584 inlägg
Frågan#1

Hej wf,
på min sida som liger på Brinkster har jag bla en gästbok.
Jag skull vilja att på nyhetssidan skulle komma upp ett meddelande om att det finns nya inlägg i gästboken.

Jag har tänkt ngt liknande (med pseudokod):

1: a = datorns tid och datum
2: b = databasens tid och datum
3: if a > b then Response Write "Det finns nya meddelande i gästboken"

Skulle detta vara genomför bart på Brinkster?
Eller har ni ngra andra förslag?

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Om du ska kolla nya inlägg behöver du lagra den senaste tidpunkt den användaren var där och jämföra gästboksinläggen mot den tiden.

Engine^ skrev:

Om du ska kolla nya inlägg behöver du lagra den senaste tidpunkt den användaren var där och jämföra gästboksinläggen mot den tiden

Och hur gör jag detta när användarna inte är inloggade?

Cookie, IP-nummer eller något annat behändigt. Det är ju förstås inte fullt pålitligt.

[ot]Samtidigt kan man ställa sig frågan om varför funktionen ska finnas. Jag menar, en gästbok finns för att besökare kan kolla och skriva i den om dom vill. Jag har aldrig sett en gästbok som säger att jag inte har läst alla inlägg i den. Som gäst kan man anta rent logiskt att man inte läst alla.[/ot]

[ot]Samtidigt kan man ställa sig frågan om varför funktionen ska finnas. Jag menar, en gästbok finns för att besökare kan kolla och skriva i den om dom vill. Jag har aldrig sett en gästbok som säger att jag inte har läst alla inlägg i den. Som gäst kan man anta rent logiskt att man inte läst alla.[/ot]

jag vill ha den funktionen på första sidan, som en service till besökarna, så de slipper undra

Engine^ skrev:

Cookie, IP-nummer eller något annat behändigt. Det är ju förstås inte fullt pålitligt.

Cookie raderas väl rätt ofta? Personligen raderar jag varje gång jag startar om...
IP-nummer - vissa har ju dynamisk IP

Ngra andra förslag?

Inget förutom att det krävs inloggning för att man ska få den informationen.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Du kan väl göra en funktion annars som skriver ut den senaste kommentaren i gästboken? Så ser ju besökaren ifall han redan har läst den; om inte så spanar väl besökaren in gästboken. :)

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)