Har suttit o grejat med detta lite idag. Kom på att det *borde* gå att göra ett simpelt upload script med hjälp av Filesystemobject, men det funkar bara lite halvt... :(
<%
Dim FsoObj, StrAndelse, StrFil
Set FsoObj = server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
FsoObj.CopyFile ""&request.form("fil")&"", ""&server.mappath("mappen")&"\"
StrAndelse = Fsoobj.getExtensionName(""&request.form("fil")&"")
StrFil = ""&request.form("Fil")&""
StrFil = right(StrFil, instrrev(StrFil, "\"))
response.write(""&request.form("namn")&" laddade upp <b>"&StrFil&"</b><P>Filen hade ändelsen "&StrAndelse&"")
%>
Detta funkar när jag kör lokalt. Filen man väljer ska alltså kopieras till C:\inetpub\wwwroot\test\mappen\.
Problemet kommer sen när jag ska ha upp filerna på en server, hur skriver jag då? Testade med typ http://ip-numret till min server (modem), men det funkade ju såklart inte. :\
Vad vet jag, kanske det inte funkar alls? Eller varför har jag inte sett någon annan göra på detta sätt, går det jättelångsamt eller? :) Om det går långsamt eller inte gör iofs inget, för det är bara mkt små filer jag har att göra med.
Om någon kunde knäcka nöten skulle jag bli mycket glad.
Det som fuckar är alltså:
Den letar efter sökvägen att lägga filen i på besökarens dator, inte på servern. När den upptäcker att besökaren inte har någon mapp som heter c:\inetpub\wwwroot\test\mappen\ så blir det fel, och allt brister.
Hur pekar man om det så att den letar på servern som sidan ligger på istället? :}
------------------
Jag försöker lära mig, men det går ju inte?
[Redigerat av Bäckman den 21 dec 2001]
[Redigerat av Bäckman den 21 dec 2001]