webForumDet fria alternativet

Asp?

12 svar · 298 visningar · startad av Leffe

LeffeMedlem sedan dec. 20015 inlägg

Asp verkar vara på modet! Själv så använder jag ofta cgi. Jag undrar om nån vet, om det är nån fördel att använda sej av asp till en gästbok
t ex, jämfört med cgi?

------------------
Leffe på
http://forum.hemsida.net

mrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Använd det du kan.

Asp är poppis för det är ett enkelt språk som det finns mycket info om. Plus att det är från microsoft så det är nästan standard :) (aj, sluta slänga saker på mig!)

------------------
There is a curse.

They say:
"May You Live in Interesting Times"

VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Välkommen hit Leffe!

När det gäller så små applikationer som en gästbok så spelar det ingen roll egentligen vilken teknik du använder, det börjar märkas skillnad när projekten blir allt större, där tappar ASP mark (om man inte använder det på rätt sätt, vilket 99% inte gör), hur det är med CGI vet jag inte, och kommer förmodligen aldrig att veta eftersom det inte kommer krävas av mig att kunna CGI.

Så bygg din gäst bok i vad du nu vill, eller vad som krävs av webhotellet. :)

Mvh, Vide

------------------
Mostly Harmless

aleborgMedlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Vide, måste fråga, hur använder man ASP "rätt" i större projekt?
Ett exempel på stort projekt i ASP: Lunarstorm

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

Vide, måste fråga, hur använder man ASP "rätt" i större projekt?

ASPs uppgift är i presentationslagret. ASP skall använda sig utav komponenter för att göra resten.

Alltså, ASP skall användas för att hämta färdig logik som skapats i komponenter, så är det tänkt. Men 99% av alla som håller på med ASP använder tekniken för att hantera logiken, vilket det inte är skapt för, och som medför svårbyggda program.

------------------
Mostly Harmless

låt oss säga att man bygger en community, i dom flesta fall presenterar man ju bara informationen från databasen, i viss mån uträkningar av datum osv. Är detta fel eller? Kan du ge ett mer ingående exempel? Skulle vara kul att veta var och när man gör fel och hur man ska åtgärda det!

Kanske dags att lära sig skapa komponenter?

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

Du tar upp ett bra exempel själv, community. Skapa en komponent för användarna, en för nyheter, forum o.s.v.

För att t.ex hämta en lista på alla användare skulle du ha gjort en funktion komponenten som skapar den lista, och som du sedan kan anropa med ASP:

set objUsers = createObject( "myComponent" )
response.write objUsers.getUserList

Ett mycket enkelt exempel, men dock som det borde vara...

Som M$ själva säger, är det fler än 10 rader ASP-kod bör du överväga att lägga det i en komponent... ;)

Självklart kan du inte generalisera som dom...

Hoppa över ASP och gå direkt på .NET...

------------------
Mostly Harmless

Men .NET är ju inte klart än, eller?
Var kan man lära sig mer om att skapa komponenter???

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

Nej, .NET är inte klart ännu, men det är aldrig för tidigt att börja, jag bygger det mesta hemma i .NET...

Mer om komponenter: http://www.aspin.com/home/tutorial/componen http://www.aspdll.com/

------------------
Mostly Harmless

[Redigerat av Vide den 20 dec 2001]

Sagt och gjort, har beställt en skiva med vs.NET
Laddade även hem och installerade Windows Script Component Wizard!
En sida som beskrev hur man använder den hade inte varit fel, hittade en på 4guysfromrolla.com men inte ett ord hur man connectar till en databas mm! Jag förstår principen men skulle gärna se mer diskussioner på wF om komponent skapande. Gärna en "tutorial" om det. Ett exempel på hur man kan lägga till, ta bort och visa poster i en DB tror jag många här hade varit intresserade av.

Som det ser ut idag så använder tydligen 99% ASP "fel", så varför inte försöka hjälpa oss rätt :e om nån orkar :)

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Com-objekt är toppen! :)

Men jag tror inte många webbhotell låter en installera komponenter själv. Det är nog en stor anledning till att användandet är så litet. :l

------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

Apropå komponenter, vad behöver man för att skapa det? Enbart en kompilator (i det här fallet Visual Basic)?

Vad kostar den då och var kan jag läsa mer om hur ett com-objekt ser ut rent kodmässigt?

------------------
"Tål det inte att skämtas om, är det inte värt att ta på allvar."

Men jag tror inte många webbhotell låter en installera komponenter själv. Det är nog en stor anledning till att användandet är så litet

Du har rätt, men många kan lära sig använda det på rätt sätt för att senare använda det i arbete mm. Dom flesta kan ju provköra på hemdatorn, tror inte att vi är så många som har egen server(jag känner mig lyckligt lottad :e )

Vi måste ju lära oss använda det iaf!!!

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)