webForumDet fria alternativet

Nybörjarfråga om Rs

ASP

2 svar · 241 visningar · startad av Nova

Medlem sedan feb. 2005216 inlägg
Frågan#1

Jag använder mig till större delen av Dreamweaver för att göra min hemsida, men Dw lägger till så mycket kod för att få till de olika sakerna. Så jag tänkte att jag skulle lära mig Asp lite bättre. Ett Rs ser ut så här när jag skapar det med Dw

<%
Dim Rsdagbok_topp
Dim Rsdagbok_topp_numRows

Set Rsdagbok_topp = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Rsdagbok_topp.ActiveConnection = MM_jaktdagbok_STRING
Rsdagbok_topp.Source = "SELECT antal_las, dagbok_nr, datum, rubrik  FROM dagbok  WHERE godkand = 1  ORDER BY antal_las DESC"
Rsdagbok_topp.CursorType = 0
Rsdagbok_topp.CursorLocation = 2
Rsdagbok_topp.LockType = 1
Rsdagbok_topp.Open()

Rsdagbok_topp_numRows = 0
%>

det skriver ut en post från databasen och vill jag att det ska skriva ut flera poster så får jag använda mig av repeat region i Dw, med den kan jag välja hur många poster jag vill skriva ut. Men det blir så mycket kod så den går inte att greppa.
Kan någon visa hur jag bör göra ett "riktigt" rs som jag kan välja hur många rader jag vill skriva ut och att raderna skrivs ut som länkar typ rubriknamnet**?dagbok_nr=**dagbok_nr

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Läs Vides eminenta ASP-skola.

http://www.webeye.nu/default2.asp?que=asp/default.asp&val=artiklar

Medlem sedan feb. 2005216 inlägg

Jag var lite lat Engine^, jag vet att det finns där och att det finns på fler ställen, ursäkta :)

Så här vart det till sist, det fungerar men jag vet inte om det går att göra bättre.

Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
objConn.Open MM_jaktdagbok_STRING

Set objrs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
strQ = "SELECT TOP 3  godkand, dagbok_nr, datum, rubrik FROM dagbok WHERE godkand = 1   ORDER BY datum DESC"
objrs.Open strQ, objConn, 1, 3

Do while not objrs.EOF or objrs.BOF
response.write("<A HREF='dagbog.asp?dagbok_nr=" & objRS("dagbok_nr") & "'>"& objRS("rubrik")&"<br>") 
objrs.movenext
loop

objrs.Close
Set objrs = Nothing
objConn.Close
Set objConn = Nothing%>
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)