webForumDet fria alternativet

gomma en option

ASPur ASP

10 svar · 193 visningar · startad av eriks

eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Hej! Jag forsoker gora en sida dar man matar in fakta i ett formular, sedan visar nasta sida uppgifterna och fragar om de ar korrekta, innan de laggs in i databasen (via en tredje sida). For att gora detta anvander jag mig av <input type=hidden> och detta gar utmarkt med textfalten, men hur gor jag med mina rullgardiner (select)?

Sa har ser koden for varje option ut pa sida ett:

<option value="<%=UserID%>"><%=Username%></option>

Jag vill arbeta med UserID, men for anvandaren vill jag visa UserName. Nar jag skickar detta till sida 2 (dar anvandaren ska kunna se om uppgifterna ar korrekta) vill jag skicka Username, men pa sida 3 (dar jag ska lagga in det i databasen) vill jag anvanda UserID. Pa nagot satt maste jag skicka bada. Hur?

Tack! /Erik

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Kan du inte sköta valideringen i javaskript? Då slipper du en extra sidhämtning också.

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Du kan, med javascript fixa det mesta. :)

Lägg till ett hiddenfält i formuläret, fältet kan du kalla username. Du kan sätta en onChange eventhandler på din selectbox, som fyller det fältet med det valda användarnamnet vid ändring.

<select name="userid" onchange="document.formulärnamn.username.value=this.options[this.selectedIndex].text;">

Om jag inte missminner mig om bruket av .text alltså vill säga. ;)

Mvh,

------------------
Har du sett Bires lilla häst?

LarsG, jag menar inte riktigt validering, jag vill bara att anvandaren ska fa en chans att titta over innehallet for att se om han/hon har skrivit in allt som onskats.

Anders, eftersom jag inte vet nagonting om javascript sa forstar jag inte vad scriptet du skrivit astadkommer. Gar det inte att losa med asp?

Tack sa mycket! /Erik

LarsG, jag menar inte riktigt validering, jag vill bara att anvandaren ska fa en chans att titta over innehallet for att se om han/hon har skrivit in allt som onskats.

Anders, eftersom jag inte vet nagonting om javascript sa forstar jag inte vad scriptet du skrivit astadkommer. Gar det inte att losa med asp?

Tack sa mycket! /Erik

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Det behövs inte mycket javaskript för att lägga in en popup ruta för bekräftelse

<form onsubmit="return confirm('Vill du lagra dessa uppgifter?');">

------------------
essentitia preter non sans multiplicandum

okey, tack...

...finns det nagot satt att losa det med ASP?

Det det lilla scriptet gör är att se till att du har två formulärfält, userid och username exempelvis, där värdet i det gömda fältet username alltid fylls med det namn som väljs i selectboxen.

När du på nästa sida ska visa för användaren, så visa då det som kommer från formulärfältet username, medans du själv jobbar med det som kommer från userid.

Finns det något sätt att lösa vad med asp?

Mvh,

------------------

mrblondeMedlem sedan aug. 20012 349 inlägg

hemskt lessen att breaka det här till dig på det här sättet, men jag kan garantera att du inte kommer undan javascript om du vill bygga användarvänliga funktionsdugliga webbapplikationer.

Javascript gör livet enklare (och ibland till ett helvete, men det får du upptäcka själv)

Så dax att ta en titt på javascript kanske? :)

------------------
There is a curse.

They say:
"May You Live in Interesting Times"

Tack sa mycket...

Anders, jag hade lite svarigheter att forsta vad du menade (eftersom jag inte vet nagonting om javascript). Efter att ha jobbat med det ett tag, fungerar det nu exakt som jag vill. Stodjer alla browsers idag javascript (om nagon sitter med en gammal browser)? (Jag har frames pa sidan ocksa, kanske ar lite lika ovanligt att en browser inte stodjer frames som att den inte stodjer javascript. Eller?)
...jag behover nog lara mig lite javascript.

Tack! /Erik

Jo, alla läsare som är nyare än, säg IE 2.0, stöder javascript. Dock är det så, att man kan manuellt i webbläsaren stänga av javascriptstödet, så det är inte alltid att lita på. Det finns en del som alltid har det stödet avstängt, kanske på grund av säkerhetspolicies på det företag man arbetar på.

Det du kan göra för att vara säker, då man kan stänga av javascript, är att du på din mottagarsida med asp kontrollerar om det fanns ett värde i UserName-fältet som skickades. Om inte, slå upp det i databasen med hjälp av det userid du fick från selectboxen.

Ja, det är helt klart värt att lära sig javascript. Vi har ju ett forum för det också, och där finns det massor av kunnigt folk och bra länkar för att komma igång.

Mvh,

------------------

262 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.c74b5be1
135 ms — hämta forumlista (db)
124 ms — hämta statistik (db)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)