Jag hade en tråd nyss om update, nu kommer en följd fråga från en som jag, om jag nu vill lägga till en användare går det att återanvända denna kod och bara byta ut en del och vilken del i sånna fall när jag vill lägga till en användare?
Ja jag hade lekt med tangentbordet när jag gjorde ordentligt så vart felet.
Error Type:
Microsoft JET Database Engine (0x80040E14)
Syntax error in INSERT INTO statement.
/jaktdagbok/wwwroot/sida_som_uppdaterar.asp, line 52
Browser Type:
Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 6.0; Windows NT 5.0; Q312461; .NET CLR 1.1.4322; .NET CLR 1.0.3705)
Page:
POST 187 bytes to /jaktdagbok/wwwroot/sida_som_uppdaterar.asp
POST Data:
namn=peder&e_namn=N%E4slund&alias=Test&ort=Lule%E5&fodd=1966&anvmail_synlig=&beskrivning=Test+text
&anv_bild=&losen=C5DY8TDttj&anv_regdat=8%2F17%2F2005&anv_typ=1&mailadress=peder@lyckas.nu
Regdat verkar vara lite konstigt? det ska vara datumformat 08/17/2005 // Uppdaterat Satte brädgårdar runt datumet men samma fel kvarstår.
Error Type:
Microsoft JET Database Engine (0x80040E07)
Syntax error in date in query expression '##'.
/jaktdagbok/wwwroot/sida_som_uppdaterar.asp, line 52
Bra att det fungerar, men att ta bort fnutten innebär inte automatiskt att det blir rätt.
Dock brukar det fungera ändå, men grundregeln är # runt datum för Access, inget för sql-server, fnutt för MySQL:
Jag fick det från kod jag skrivit, och där är det så.
Om det beror på servern, felkodning av mig eller något annat, vet jag inte. Tyckte det själv var lite konstigt, men kontrollerade på en annan webb/server, och där är det likadant.
Därför postade jag svaret ändå!
now() har du rätt i, använder det här endast för att visa att det är ett datum som läggs in.
Jag tror att du har fel. :)
Man får inget felmeddelande om man utelämnar apostroferna i SQL Server, däremot får man extremt konstiga datum i sina tabeller om man gör det. Testa att köra denna SQL-fråga mot en SQL Server:
Det är inte alls konstigt. Det som sker är exakt det som @anders säger, månad och dag subtraheras ifrån året, och resultatet är ett heltal.
Eftersom du konverterar talet till ett datum, så utgår den ifrån det format som används för att lagra datum internt i databasen. Datumen lagras som flyttal, där heltalsdelen är antal dagar sedan 1899-12-31.
2005 minus 12 minus 1 blir 1992. 1992 dagar sedan 1899-12-31 blir 1905-06-16.
Att datumen kan bli extremt konstiga vet jag, det är precis som det blir i Excel, om man inte formaterar fältet just som datum.
Kommenterar det även om upplysningen var generell, garanterar att @nders vet om det!
@nders skrev:
Jag tror att du har fel. :)
Nej, det är det jag inte har, koden gjordes för flera år sedan, och har hängt med, utan problem, sedan dess.