Har sökt men inte hittat, men någon kanske har svaret.
Jag försöker göra en hemsida i frames men har problemet att min meny, vid lägre skärmupplösningar, sträcker ut sig för långt vertikalt då jag vecklar ut den vilket leder till att de understa menyelementen inte syns i mitt "meny-frame".
Vill helst inte ha en ful navigeringslist i den frame som innehåller menyn, utan i stället att det ska finnas en vertikal scrollista i framen bredvid min "meny-frame" som scrollar ner både denna frames innehåll samt innehållet i mitt "meny-frame".
Går detta att lösa på ett någorlunda enkelt sätt?
Givetvis finns det en massa workarounds också, men jag skulle först vilja kolla om det går att lösa på det sätt som jag försöker beskriva ovan innan jag ger ig på dessa lösningar.
Hade dock räckt om du skrivit att det inte går att lösa med ASP...
Det vet vi ännu inte ifall det går att göra, eller ens om det har med ASP att göra överhuvudtaget. Jag måste säga att jag personligen har svårt att förstå exakt vad du menar. Dessutom nämner du ingenstans att du ens använder någon slags serverside-teknik (som ASP) på din sida, därav min fråga.
Det hade underlättat om du postat en skärmdump eller lite kod, så att folk som vill hjälpa dig på sin fritid lättare förstår problemet.
Ok, för att förtydliga. Sidan jag försöker skriva är i ASP och den är baserad på frames.
Under huvudet har jag två frames. I den ena ligger min meny och i den andra finns själva innehållet. Under dessa två frames har jag ytterligare en "botten-frame".
Då menyn är fullt expanderad (två nivåer) blir den större än den frame som syns på skärmen. Detta går ju att lösa med att sätta "scrolling=auto" i denna frame så att man får en scrollist i "meny-framen" och kan scrolla ner så att man ser de understa meny-elementen men det blir ganska fult.
Det jag skulle vilja kunna göra är att känna av om det blir overflow(?) i framen och då få fram en scrollist i den högra framen, dvs. den med innehållet, som då både scrollar ner innållet i denna frame såväl som innehållet i meny-framen.
Om detta över huvd taget går att göra och om det i så fall ska göras i ASP vet jag inte, men förhoppnigsvis kan någon vänlig skäl i så fall leda mig rätt.
Okej, min gissning till varför du vill scrolla main-ramen samtidigt som menyn är att du har en design som förlitar sig på att de två är på samma vertikala nivå/höjd. Har jag rätt?
Det enda ASP kan hjälpa dig med i det här läget, och det är verkligen inte ett sätt jag rekommenderar, är möjligtvis (ifall du nu loopar ut menyalternativen ur databasen) att räkna hur måste det är i samlingen/recordset'et, och utefter någon slags gränsjämförelse göra något speciellt med designen. Men som jag sa, det är absolut inte en bra lösning.
Därför har jag svårt att tro att just ASP hjälper dig i detta läget. Det låter snarare som om du har ett gränssnitts-/designproblem på din sajt.
Ditt antagande om samma höjd är korrekt och visst är det i huvudsak ett designproblem, men något som jag hade hoppats gick att lösa med ASP på något smidigt sätt... Men tydligen går inte det vilket väl egentligen var vad ajg trodde.
Jag antar att ett alternativt sätt att lösa mitt problem på är att känna av skärmupplösningen och ha två olika menyer beroende på skärmupplösningen. Det ska jag nog kunna fixa på egen hand dock.
251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e