Ok, formulär för filmfaktaindatning.
Min tanke är att i ett formulär lista mina befintliga personer i databasen i olika selectboxar.
Om personen man söker finns väljer man den annars skriver man in ett nytt namn i en textruta.
Så långt allt väl.
Men... på nästa sida: add.asp som tar emot formuläret hur gör jag då?
Om en ny person och film läggs till vill jag lägga in en post, fld_p_id i tbl_movie, men jag har ju inte tillgång till det id:t eftersom posten inte är skapad ännu?
Du måste helt enkelt lägga in posten i tbl_movie_title först, och plocka det nya id-nummer som du får.
Hur det går till beror lite på vilken DBMS du använder. I SQL Server (och sannolikt även Access 2000) kan man...
strSQL="INSERT INTO tbl_movie_title (fld_mt_name,fld_mt_desc) VALUES('titel','beskrivning');SELECT @@IDENTITY"
set objRS=objConn.Execute(strSQL).Nextrecordset
[b]intID=[/b]objRS(0)
Hm... nu har jag vändit och vridit på det hela, samt sökt o läst på annat håll i forumet, men inte får jag till det.
Antingen blir det:
"Current provider does not support returning multiple recordsets from a single execution"
Jag löste det på detta sätt, det var det enda som fungerade för mig:
Connection.Execute(SQLStmt)
SQLStmt = "SELECT Max(fld_mt_id) As LastID FROM tbl_movie_title"
Set RS = Connection.Execute(SQLStmt)
intLastID = RS("LastID")
Men nu har jag fler problem.
I mitt formulär kan jag ("bara" än så länge) i en selectbox välja en person ur databasen som producent, i en annan selectbox väljer jag huvudrollsinnehavare osv.
Dessa måste jag ju lägga in som flera rader i min relationstabell tbl_movie
Hur är bästa sättet att göra det? En funktion?
(Är det någon som har synpunkter på upplägget i stort så hojta gärna!)
------------------ /solbulle Hemmabio | Spelautomater | The Who
Ok, jag trodde det fanns någon genväg ;)
Har sprungit rakt in i väggen vad det gäller select @@identity så jag får se om jag kan ändra på det längre fram.
(Skulle jag få betalt för den tid jag sitter o försöker o pysslar med det här vore jag rik nu...)