trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Säg att jag har ett antal SQL-frågor:
strSQL = "select * from Arenden where ArendeID ="&Request.QueryString("ArendeID")
strSQL = "select * from ArendeStatus where ArendeID ="&Request.QueryString("ArendeID")
strSQL = "select * from Kunder k"&_
"inner join Arenden a ON k.KundeID = a.ArendeKundNr "&_
"where ArendeID ="&Request.QueryString("ArendeID")
strSQL = "select * from Produkter p "&_
"inner join Arenden a ON p.ProduktID = a.ArendeProdukt "&_
strSQL = "select * from Tillverkare t "&_
"inner join Produkter p ON t.TillverkareID = p.ProduktTillverkare "
"inner join Arenden a ON p.ProduktID = a.ArendeProdukt "&_
Varje SQL-fråga returnerar endast en rad.
Ett sett att sedan visa all information vore ju att använda en mängd recordset men skulle man inte i stället kunna sammanfoga flera?
T ex:
Säg att jag hämtar datan: "nisse" "ohlsson"
samt: "volvo" "v70"
i stället för att hantera 2 RecordSet, kan man inte fixa så att jag har all data i ett RecordSet: "nisse" "ohlsson" "volvo" "v70" ?
:)
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Antingen slår man ihop resultaten i SQL, genom att köra UNION, om detta stöds av databasmotorn.
SELECT firstname,lastname from people
UNION
SELECT brand,model from cars
Detta kräver att man plockar ut lika många kolumner från alla tabeller, med samma datatyper i samma ordning.
...eller så kör man alla frågor på en gång, normalt sett avgränsade med semikolon, och loopar igenom det hela.
strSQL="SELECT firstname,lastname from people;" &_
"SELECT brand,model from cars"
set rs=conn.Execute(strSQL)
do until rs is nothing
do until rs.eof
response.write rs(0) & "<BR>"
rs.movenext
loop
set rs=rs.nextrecordset
loop
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Okej, men om vill hämta lite data från Recordset 1, och sedan lite från2 och sedan från 1 igen osv. då kan man alltså glömma detta?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Om du ändå bara får en post från varje delfråga, så är det ju bara att du sätter variabler i loopen istället för att göra utskrifter direkt.
Om du använder UNION-metoden kan du stega fram och tillbaka (om recordsettypen stödjer det), det är ju ett helt vanligt recordset.