Här kommer ett problem som är jäkligt krångligt!
Ett vännersystem, man kan skicka förfrågningar och allt sånt.. Det funkar kanon att lagra och så.
Men SEN, när man ska skriva ut vännerna så blir allt fel såklart.
i databasen så lagras strAnv & strVan..
Just nu skriver jag ut strVan i vännerlistan.
Men är det någon annan som skickar en förfrågan till mig så är det jag som hamnar på strVan och då kommer jag i min egen lista..
SQL = "SELECT anv.strAnv, anv.ID, anv.strBor, vanner.strAnv, vanner.V_ID, vanner.intAnvID, vanner.strVan, vanner.intVanID, vanner.strRel, vanner.intIrl, vanner.intStatus, anv.strSenast FROM anv INNER JOIN vanner ON anv.ID = vanner.intVanID Where vanner.intAnvID = '"&request.QueryString("ID")&"' OR vanner.intVanID = '"&request.QueryString("ID") &"' OR vanner.intVanID = '"&session("ID")&"' AND vanner.intStatus = 0 ORDER BY vanner.strRel"
set vanner = Connect.Execute(SQL)
Detta är Joinen som skall hämta alla vänner..
Någon som har något sätt att lösa detta på?
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Saknar ett &-tecken efter session("ID")
SQL = "SELECT anv.strAnv, anv.ID, anv.strBor, vanner.strAnv, vanner.V_ID, vanner.intAnvID, vanner.strVan, vanner.intVanID, vanner.strRel, vanner.intIrl, vanner.intStatus, anv.strSenast FROM anv INNER JOIN vanner ON anv.ID = vanner.intVanID Where (vanner.intAnvID = '"&request.QueryString("ID")&"') OR (vanner.intVanID = '"&request.QueryString("ID") &"') OR (vanner.intVanID = '"&session("ID")&"') AND vanner.intStatus = 1 ORDER BY vanner.strRel"
set vanner = Connect.Execute(SQL)
SQLState: 4 Native Error Code: 1064 [TCX][MyODBC]You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'and intStatus = 1' at line 1
topkoll.asp, line 16
:(:(
emissionMedlem sedan dec. 19996 721 inlägg Får man fel i SQL-syntaxen bör man alltid Response.Write:a ut SQL:en så att man analysera den närmare.
Spontant känns det konstigt att du använder enkelfnuttar när kolumnnamnet är "intVanID" och alltså är en integer (?).
Ett par tips:
Du ger samma villkor två gånger i SQL-satsen. Onödigt.
Ta reda på vad "sidans" intAnvID är (dvs. kolla Session och Request redan i ASP-koden innan) och skicka in det endast en gång, istället för flera OR.
Som parenteserna är placerade i SQL:en nu kommer den endast att kolla om intStatus=1 när intAnvID kommer från Session.
emission, kan för att du bryr dig :)
Läs gärna genom mitt första inlägg. Har redigerat den..
Sådär ser problemet ut nu..
Jag lösta mitt problem genom att skapa en ny rad i databasen där den skrev värderna tvärt om om ni förstår :D