Lägg det som en separat tabell. Lagra enbart de kategorier som användaren är interesserad av.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
4 svar · 184 visningar · startad av webbmannen
Jag ska göra ett medlemsformulär med diverse info som ska fyllas i av nya medlemmar. Nu ska det bla finnas med en del där man ska ange vilka kategorier man är intresserad av (ca 20 möjliga). Det är dessa kategorival jag undrar över.
Hur lagrar jag bäst dessa i databasen så att det blir så lite kb som möjligt och samtidigt går lätt att söka ut?
Jag har gjort en liknande grej tidigare där varje val fick ett eget fält med angivelserna ja/nej. Den db:n blev STOR.
Förslag någon?
------------------
För nyfikna
Lägg det som en separat tabell. Lagra enbart de kategorier som användaren är interesserad av.
------------------
Lagra enbart de kategorier som användaren är interesserad av.
Jag hade tankarna åt nån fältvariabel där alla kategorival trycktes in, men vet då inte hur man söker ut tex alla med kategori A men inte resten. Är det nåt sånt du menar?
/webb
------------------
För nyfikna
Nej, absolut inte.
Lagra varje kombination userid,kategori som en post.
Om en användare är intresserad av 5 kategorier så blir det 5 poster, om han inte är intresserad av någon så blir det inga poster.
------------------
Ok då är jag med på hur du tänker :)
Skulle uppskatta någon bra plats på nätet (på svenska helst) som beskriver hur man jobbar mot flera tabeller samtidigt. Det är dags för den delen nu känns det som. Jag har sett ett par skrivningar men det är ännu för nytt för mig - upplys mig :)
Tack LarsG!
/webb
------------------
För nyfikna