webForumDet fria alternativet

Hjälp med HTTP_USER_AGENT info

ASP

9 svar · 338 visningar · startad av finalworld

Medlem sedan maj 200255 inlägg
Frågan#1

och på med ett statistik script.
jobbar bara med webbläsarna änsåläng.
kan ni hjälpa mig vad jag missa och gjort fel

http://ecounter.embro.se/browsers/

överst på sidan kommer det står viken webbläsare du har och OS och vilken rad du passade in på.
Om det inte står vilken rad du kom på så kommer HTTP_USER_AGENT koden fram, vill ni ge mig den då så är ni snälla...

Tack på förhand

PS: jag vet att jag skapat två trådar, hittar inte hur jag flyttar en tråd. denna tråd passar bättre i denna kategori

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Ett sätt hade varit att be moderatorn flytta din tråd. Detta hade du kunnat göra genom att klicka rapportera till moderatorn i ditt ursprungliga inlägg.

Förlåt, tänkte inte på det..

Medlem sedan maj 200591 inlägg

Det verkar väl funka, men jag tycker att metoden är lite onödigt omständig och känslig för små ändringar i user-agent. Går att göra betydligt säkrare funktionalitet som använder regular expresions.

tyvär så är det ju så att du har rätt.
Vet bara inte hur jag ska göra den koden då :(

märker att det finns för många kombinationer av detta, kommer ju aldrig fungera ju :(

Hjälp någon, hur gör jag detta bättre...

Skapa en array med olika patterns, sen är det ju bara att loopa aktuell user_agent tills du får en träff. Kräver lite jobb med att skriva bra patterns, men du har ju en rejäl lista där att utgå från, så det bör inte vara så svårt.

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Känns som ganska prestanda krävande att använda regexp. Det kan ju bli ganska många patterns som måste köras innan den får en träff. Och att köra det för varje besökare kan bli tungt.

Men jag kan hålla med om att det inte bli hållbart att ha vartenda unik USER_AGENT i en databas.

Kanske skulle man ha en kombination där man har listan i en databas, men så fort en ej identifierad USER_AGENT hittas så körs regexpprylen och sparar sen ner den nya USER_AGENT:en i listan tillsammans med vilken webbläsare den tillhör.
Sen så är det ju vettigt att ha den vanligaste webbläsaren först i regexp-listan så kan man snabbt baila ut när den matchar. Så behöver den inte gå igenom hela varje gång.

Nja, mer än ett tiotal olika webbläsare behöver väl inte kunna identifieras, och 10 regexp är inte särskilt krävande.

har byggt om det en del nu
ni ser inget på den sidan, men ligger en class som räknar ut OS och webbläsare och sparar det i tabellen som visas på sidan.
Ok, det blir kanske lite jobb att lägga till allt även där, men har ett bra uppslagsverk att jobba från.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)