webForumDet fria alternativet

Lite ARRAY funderingar

7 svar · 257 visningar · startad av T_Codez

T_CodezMedlem sedan juli 2001458 inlägg

Tjena Moss! :-)

Här kommer lite funderingar om och hur med arrayer.

Nu har jag trampat runt i ASP träsket ett tag utan att ha nyttjar arrayers styrka.
Men nu har jag kommit till ett sådant läge att nu har jag inget annat val om jag
vill spara lite tid (tror jag). Sagt och gjort jag har pluggat mig runt på inläggen här och
lärt mig mycket matnyttigt men inte tillräkligt tyvärr.

Efter att man läst på lite så ska man ju hugga tag i problemet. Och det är som
vanligt när mina frågor dyker upp så verkar de inte riktigt följa den vedertagna standarden, men detta forum som handhåller de som är tunga i gardet brukar alltid klura ut något.

Min tanke/problemställning är följande:

Jag har en Databas.

I den databasen har jag flera tabeller med likvärdig data. Det som skiljer dem
åt är landskoden. Ex. tbl_se och tbl_uk osv.

När man sedan i adminläget loggar in som "SuperAdmin" så ska samtliga länders innehåll listas.

Det innebär i praktiken lika många sqlsatser som det finns landstabeller (idag ca:50 stycken).

Så här långt har jag ingenting, Men lösningen jag tänkt mig ska vara att man kanske via en array
kan lagra själva sql-satsen. och/eller läsa upp den

Och i den sql-satsen så finns en läsning från en fil som innehåller "landskoden"

Typ så här skulle man kunna göra:

Do while not File.EOF

filmedlandskod = Läsrad i fil.txt

SQL="SELECT * FROM tbl_" & "filmedlandskod" &" Where kategori = 'anything'"

Next

Fast då var det med arrayen. Skulle den kunna underlätta för mig i och med att det är 50 stycken. Vad tror ni?

Och sen är det uppläsningen också... hmm

Eller ska jag återkomma när jag har mer kött på bena? Anyway... jag börjar köra nu.

Tacksam för alla goda råd. Credits i filen blir det givetvis... :-)

------------------
There is no Tomorrow...

VideMedlem sedan dec. 19996 094 inlägg

Jag skulle aldig skapa en tabell per språk, bygg om databasen och skapa en enda tabell, lägg in ett id på vilket språk det är.

------------------
Mostly Harmless

Mmmm, ska nog kolla det också... Börjar tröttna på alla konstiga varienter jag testat så här långt...

------------------
There is no Tomorrow...

OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg

Jag tror jag håller med Vide där. Det jag inte riktigt förstår (jag är visserligen ingen hejare på arrays) är var själva arrayen kommer in i bilden överhuvudtaget.. :q

------------------
Jag är skum

Det behövs inga arrayer om du bygger databasmodellen på ett bra sätt. Annars skulle väl det arrayet innehålla alla namnen på tabellerna om jag förståt det rätt...

------------------
Mostly Harmless

Tanken jag hade var nog att arrayen skulle lagra samtliga landskoder. Och att sen att SQL satsen skule se ut som typ:

Do until...
select * from tbl_(arrayvärde) Where OSV.

Men den är nedlagd nu...

Fösöker lösa det på annat vis nu. Måste dock erkänna att det skulle vara intressant om och hur det skulle vara möjligt ändå på någe vänster...

Men den som lever får se... :-)

------------------
There is no Tomorrow...

[Redigerat av T_Codez den 12 dec 2001]

OveRRidEMedlem sedan feb. 20018 509 inlägg

Måste dock erkänna att det skulle vara intressant om och hur det skulle vara möjligt ändå på någe vänster...

Mja.. jag vet inte. Jag tycker det är mer intressant med en lösning som funkar och som är enkel att göra.

:q ;)

------------------
Jag är skum

bygg om databasen och skapa en enda tabell, lägg in ett id på vilket språk det är.

Plus att du lägger upp en referenstabell där du ger varje språksid ett namn, så att du kan presentera det på ett bra sätt.

------------------
Mostly Harmless

130 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)