Hej, en liten sökning gav tex denna funktionen:
http://cgi.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/002080.html
------------------
Varför bråka när man kan kramas?
9 svar · 294 visningar · startad av mozilla
Okej jag sitter och jobbar på en liten kalender i asp, där man ska komma till rätt måndag och datum så klart, Min första fråga lyder så här, Finns det något enkelt sätt att få fram antalet dagar i en månad? för jag vill ju inte att det ska stå 31 dagar i februari osv?
Hej, en liten sökning gav tex denna funktionen:
http://cgi.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/002080.html
------------------
Varför bråka när man kan kramas?
wt.... varför får alltid ni så bra sökträffar när jag sökte hittade jag inte någon som verkade bra :(
aja får väll lägga ner mer tid att söka ;) thx
hmm vänta lite? okej jag e väldigt trött och kom kanske på hur man gör ändå, drar tebax min post tills jag hunnit testa mina teorier imorgon ;)
[Redigerat av mozilla den 09 dec 2001]
Jag kan tipsa om den här funktionen som inte kör en massa Cases och IsDate.
Function DaysInMonth(dt)
DaysInMonth = DateDiff("d", Year(dt) & "-" & Month(dt) & "-01", Year(DateAdd("m", 1, dt)) & "-" & Month(DateAdd("m", 1, dt)) & "-01")
End Function
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Okej nu har jag testat hela dagen här och jag har lyckats få ihop en ganska bra grund tycker jag där den listar upp antalet dagar, olika färg på bakgrunden osv. Men nu har jag stött på ett litet otrevligt problem.... hur ska jag få in min information från databasen in i kalendern? min första tanke var att man lägger in en SQL sats på varje dag (SELECT * FROM kalender WHERE Ar = 2001 AND Manad = 12 AND Dag = 1") men det kan väll inte vara en så smart lösning eller? i alla fall jag fortsatta tänka och började jobba på något i stil med
Do Until x = 31
If rs("Dag") = Count Then
Response.Write "Det som ska vara på dag 1"
rs.MoveNext
Else Response.Write "En tom rad"
Count = Count + 1
End If
Loop
då trodde jag i alla fall att den skulle köra min loop, är det inte rätt dag börjar den om fast Count har värde 2 stämmer det inte då, fortsätter den loopa tills den kommer till rätt dag. Hade också lagt på ”ORDER BY Dag” så att de skulle komma i rätt ordning. Men den vill inte? Någon som har några idéer på hur man kan lösa det? :OO
Kan du inte ha flera händelser på samma dag?
for dayNo = 1 to DaysInMonth
response.write dayNo & ":"
if rs.eof then
response.write "<br>"
elseif cint(rs("dag")) <> dayNo then
response.write "<br>"
else
do until rs.eof
response.write rs("text") & "<br>"
rs.movenext
if rs.eof then exit do
if cint(rs("dag")) <> dayNo then
exit do
end if
loop
end if
next
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
[Redigerat av LarsG den 09 dec 2001]
Tack :f fick förstås ändra om en himla massa i koden för att det skulle fungera just för mig men nu fungerar det kanon tack ännu en gång!
"SELECT * FROM kalender WHERE Ar = 2001 AND Manad = 12 AND Dag = 1"
- Jag hoppas du gett upp denna tanke för den är i sanningens namn ingen höjdare.
Om du får problem med att "leta efter poster som inte finns", alltså om du kör en kod som kollar alla dagar i en vecka oich skriver ut poster där det finns händelser, kolla on error resume next.
Annars fungerar det inte (på sin höjd dåligt.)
I know by experience...
hehe ne så gjorde jag inte, men det fungerade bra om man gjorde i stil med så LarsG skrev!