erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Hej jag pysslar med ett script som delvis ligger i global.asa och visar vilka som är inloggade på sidan just nu (användarnamn). I inloggningsscriptet sätter jag följande
Session("username") = rs("UserName")
strUserName = Session("Username")
Application.Lock
Application("Online")= Application("Online") &"*" & strUserName
Application.Unlock
Problemet är att global.asa plockar bort en användare om man inte har gjort något på 20 minuter, och jag kan inte sänka denna tid då jag verkligen behöver uppgifterna. Men jag vill undvika att man får dubletter i application, om en användare loggar in medans hans namn ligger kvar i application. Detta ska jag ju göra precis innan jag sätter igång koden jag visade ovan. Det kan ju hända att man stänger ner fönstret utan att trycka på logga ut knappen och en namn inte försvinner försn 20 minuter och man loggar in igen efter 10 minuter.
Jag kan ju lösa det genom att göra en koll på default.asp (där man loggar in) och skicka han till startsidan direkt och hoppa över login om han har sessionen kvar men jag vill lösa det 100% säkert i koden.
Någon som vet hur man ska bära sig åt ? slänga hela application i en sträng och köra en instr ? hur gör man det ? tacksam
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Hej dumma dumma mig var ju bara att slänga den i en variabel (application då) och sen en vanlig Instr på den. Jag testade det med skrev Instr fel :)
strOnline = Application("Online")
If InStr(strOnline,strUserName) Then
Nu har jag en fråga till. Exakt vad gör Application.Lock ?
------------------
cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg
Exakt vad gör Application.Lock ?
Den "låser" värdet i Application-variabeln tillfälligt, så att det inte kan ändras av någon annan.
------------------
The wrong attitude, living on the wrong latitude
[Redigerat av casca den 07 dec 2001]
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Nej, din koll duger inte.
Om du har lagrat namnet svenolof och du försöker lägga dit olof så kommer du att tycka att han redan fínns.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg LarsG, hur löser jag det då ??? :)
------------------
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Hur ser strOnline ut? Om det var det vi höll på med igår så var det "/" mellan varje bit eller?
if instr("/" & strOnline "/" , "/" & strUserName & "/") > 0 then
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Tack Lars, den ser ut på följande sätt
*Namn*Namn*Namn*Namn
Jag tog bort UserId från application för jag kom på att jag inte behövde det.
Nu till ett nytt problem
I global.asa
Sub Session_OnEnd
Application.Lock
Application("Antal") = Application("Antal") - 1
strUserName = Session("UserName")
If strUserName <>"" and Application("Online")<>"" then
strTmp=Application("Online")
IntId =instr(strTmp,"*" & strUserName)
strTmp2=left(strTmp,IntId-1) & right(strTmp,len(strTmp)-IntId-len(strUserName))
Application("Online")=strTmp2
End If
Application.Unlock
Denna verkar inte fungera, jag provade att logga in med ett anv. namn i ett fönster, sen loggade jag in med ett annat anv. namn i ett annat fönster. Den enda som försvinner efter 5 minuter (satta ner för att testa) är den som jag loggade in med sisst. Ersätter jag sessionvärdet med ett nytt när jag loggar in på två olika konton från samma dator?
Eller är det jag som tänkt helt åt helvete fel. Tack för hjälpen!
------------------
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Nu har jag tokfelsökt och pillat med global.asa i minst 3 dagar och det fungerar ändå inte. Den plockar inte ut en ur applicationen om sessionen har gått ut för användare **riva hår**
Koden ser ut som ovan då jag anser den vara rätt :) Någon vänligt sinnad person som har något att tillägga innan jag eldar upp min IIS
------------------