Jag har nu försökt lärt mig regular expression genom att läsa denna bra artikeln http://www.webeye.nu
Jag har då försökt göra en funktion som känner av en epostadress och gör om den till en länk. Jag har gjort det så här, det fungerar fint men min fråga är är den rätt gjort eller går den göra enklare?
Min fungerar fint den med. Det blir ingen epost-adress bara om jag skriver ett @. För att det ska bli en epost-adress så måste det minst vara två tecken framför @ och sedan några tecken, sedan en punk och minst två tecken efter den. Så fungerar min.
Det är tecknet %. Det har ingen speciell funktion i ett regular expression.
joel_joel88 skrev:
Min fungerar fint den med. Det blir ingen epost-adress bara om jag skriver ett @. För att det ska bli en epost-adress så måste det minst vara två tecken framför @ och sedan några tecken, sedan en punk och minst två tecken efter den. Så fungerar min.
Nej, så fungerar den inte. Det behövs inte alls två tecken framför @. När du använder * så innebär det "noll eller fler gånger", alltså behöver det inte stå någonting alls före @. Det behöver heller inte stå någonting mellan @ och punkten. Och tecknen efter punkten kan vara vilka tecken som helst förutom 'white space', alltså mellanslag och liknande. Det kan alltså mycket väl vara två punkter.
Ifall du skriver @ följt av tre punkter (som jag skrev) så kommer det att uppfattas som en epost-adress av ditt mönster.