webForumDet fria alternativet

medlemmarna kan inte logga in

ASP

14 svar · 517 visningar · startad av Lorelie

Medlem sedan juni 2005264 inlägg
Frågan#1

Jag har två olika sidor med två olika (fast likadana) diskussionsforum, men har ett "litet" problem. Ingen av medlemmarna kan logga in!
Jag kan logga in med allas uppgifter, funkar utan problem, men de själva säger att det inte går. Vad beror detta på?

https://www.aramennoc.se/hagen (Direkt till forumet: http://www.skaraborgsps.org/hb/index.asp) Prova att logga in med test/Test (känsligt för stora och små bokstäver)

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

Det fungerar att logga in med test/Test....

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Jadu, Lorelie, hur ska vi kunna veta det utan kod? :) Jag kan för övrigt inte logga in med test/test!

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

magnusfernstrom skrev:

Jag kan för övrigt inte logga in med test/test!

Det ska vara stort T i lösenordet. Kanske därför det inte fungerade?

Medlem sedan jan. 2002992 inlägg

jag kunde logga in mw test/Test

Koden

Koden kommer här

login.asp

<%
Option Explicit
Dim conn, data, sql, fel

Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data source=" & Server.MapPath("databas.mdb")

sql = "SELECT * FROM Användare WHERE Namn='" & Replace(Request.Form("Login"), "'", "''") & "'"
Set data = conn.Execute(sql)

If Not data.EOF Then
	If data("Lösenord")=Request.Form("Losenord") Then
		Session("AnvändarId") = data("AnvändarId")
		Session("Login") = data("Namn")
	End If
End If

conn.Close

Response.Redirect "index.asp"
%>

En bit från Index.asp

Public Sub VisaLogin()
If IsEmpty(Session("AnvändarId")) Then
	Response.Write "<form action=""login.asp"" method=""post"">Login:&nbsp;"
	Response.Write "<input type=""text"" name=""Login"" value="""" size=""15"">&nbsp;Lösenord:&nbsp;"
	Response.Write "<input type=""password"" name=""Losenord"" value="""" size=""15"">&nbsp;"
	Response.Write "<input type=""submit"" name=""Send"" value=""Logga In""></form>"
Else
	Response.Write "<form action=""index.asp"" method=""post"">"
	Response.Write "<p>Inloggad som: " & Session("Login") & "<BR>"
	Response.Write "<input type=""submit"" name=""loggaut"" value=""Logga ut"">"
	Response.Write "<input type=""submit"" name=""nyttinlagg"" value=""Nytt Inlägg""></p></form>"
End If
End Sub
Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Testade, och fungerade.

Uppkom problemen nyligen, och har du gjort några ändringar som du sätter i samband med det?
Har de kunnat logga in tidigare?

Jag ser också att du har fältet Lösenord i databasen och session-variabeln AnvändarId.
Jag skulle själv inte använda åäö i dessa namn, men vet inte om det ska påverka dig. Isåfall borde det vara fel från början.

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Får någon av medlemmarna som testar logga in något felmeddelande?

Nej, det enda som händer är att det de skriver i rutorna försvinner =/
Det har varit så här hela tiden tror jag

En helt annan grej... Säkert jättekomplicerat så jag aldrig får ihop det =S men... Kan man få ett mejl att automatiskt skicka lösen och användarnamn till de som registrerar sig?
Folk verkar glömma otroligt lätt....

KOmmit på en sak!

En av medlemmarna "lånar ut" sitt inloggningsnamn och lösen så ni kan testa med det, HagensYoker/robban . Jag kan logga in med det och alla andras också, men hon som har de uppgifterna kommer inte in.

Om det gör någon skillnad så är detta gjort genom forumäret på sidan, test/Test skrev jag in direkt i databasen

Medlem sedan apr. 200522 inlägg

Detta kan vara mycket läsvärt i frågan:
http://www.mindhunter.se/lome/forum/guide.asp
Dock kan jag ha funnit en lösning på problemet, men den har jag inte prövat själv.
Internet Explorer tycks se sessions som osäkra så fort man har en redirect efter att de skapats.
Ta bort redirecten, starta IE med sekretessinställningen "mellan" och kolla då om sessionen försvinner.

Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Fungerar utan problem att logga in med hagensyoker...

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

HEJ!

Fungerar här också IE6 SP2 resp FF 1.0.4 med Windows XP.
Trodde det först inte fungerade, men det var SBTB, fick med ett mellanslag...

Angånde skicka brev, är det klart att det är oerhört komplicerat om man inte kan det.
Det är dock inget konstigt, och har beskrivits otaliga gånger här och övriga Internet.

Tag reda på vad servern använder för epostsystem, sök lite, prova, och skulle det inte gå är det endast att vända sig hit för hjälp. Alldeles övertygad om att du löser det på något sätt!

Medlem sedan jan. 20011 154 inlägg

Du kanske vill överväg att flytta databasen utanför webrooten med. Fungerar för överigt bra att logga in med alla.

Dock kan jag ha funnit en lösning på problemet, men den har jag inte prövat själv.
Internet Explorer tycks se sessions som osäkra så fort man har en redirect efter att de skapats.
Ta bort redirecten, starta IE med sekretessinställningen "mellan" och kolla då om sessionen försvinner.

Plockade bort redirecten, men jag har ingen att prova på, för ingen av dem som inte kan logga in var online.
La in den igen efter att ha provat för man hamnar ju ingenstans om man inte skickas vidare någon stans.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)