webForumDet fria alternativet

Vide koder och array

10 svar · 308 visningar · startad av voigtann1

voigtann1Medlem sedan juni 20018 810 inlägg

Jag som sagt e lite inne i ASP och ändå utanför =). Men vide har hjälpt mej mycket och även alla er andra här på webForum.

Min fråga är till Vide.

Du vad är arrary och du använder en annan massa roliga koder för typ om man ska skriva in:
ex:

objRegExp.Pattern = "\[color=""{0,1}(.*?)""{0,1}\]"
msg = objRegExp.Replace(msg,"<font color=""$1"">")

typ $1 och en annan konstiga koder som man inte fatta mycket av.... kan man läsa mer om detta... jag behöver även din hemsida.. minns att det fanns rätt mycket om detta där

------------------
//voigtan
:: voigtan.org

"de går inte att lära en gammal norrläning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

VideMedlem sedan dec. 19996 094 inlägg

Hej voigtann1!

En array är en slags kollektion (inte en riktig kollektion, men kan delvis liknas vid) vari du lagrar data, du kan lagra flera element i samma array, detta kan liknas vid en variabel som bar kan innehålla ett värde. En array kan vara fler dimensionell, och eftersom det innehåller element kan du lätt loopa igenom alla element i en vanlig loop.

Koden du visar är ett Regular Expression, och vad $1 gör är att plocka värdet ifrån (.*?) och lägger det där jag specifierar $1.

Mer om arrayer:
http://www.webeye.nu/default2.asp?que=asp/default.asp&exec=asp/artiklar/asp_12.asp

Mer om Regular Expression:
http://www.webeye.nu/default2.asp?que=asp/default.asp&exec=asp/artiklar/asp_11.asp

Mvh, Vide

------------------
Mostly Harmless

Tack så mycket.. ska läsa allt! =)

------------------
//voigtan

"de går inte att lära en gammal norrläning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

men på detta sätt med $1 och sånt.. då borde man ju kunna göra en bättre sök motor med det.. eller hur?

------------------
//voigtan

VideMedlem sedan dec. 19996 094 inlägg

Ja, skall du bygga en lite mer avancerad sökmotor så bör du nog använda Regular Expression.

------------------
Mostly Harmless

Okey.. kan man bygga från denna kod?

<%
SPELS = request.form("Spel")

set conn = server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.Open "driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & server.MapPath("db/gn.mdb")

sql = "select * from SPEL where Rubrik like '%" & SPELS & "%' OR SPEL like '%" & SPELS & "%' OR Resention1 like '%" & Spels & "%' OR författare like '%" & Spels & "%' OR Ljud like '%" & Spels & "%' OR Resention2 like '%" & Spels & "%' OR Resention2 like '%" & Spels & "%' OR Resention2 like '%" & Spels & "%'"

set recset = conn.Execute(sql)
%>
Sök Resultat av "<%=request.form("SPEL")%>":<br>
<%
if recset.eof then
response.write "Det fanns inget som uppfyllde sökvillkoret"

else

Do Until recset.eof
response.write "<a href=spel.asp?ID=" & recset("id") & ">" & recset("Rubrik") & "</a><br>"

recset.MoveNext
loop
end if
%>
</select>

Om man söker på typ ord som har mellanslag och man skriver ordet utan mellanslag så ska den hitta den ändå... kan man fixar det med Regular Expression på denna kod?

------------------
//voigtan

jorgenMedlem sedan feb. 20012 179 inlägg

Koden ovan kommer med största sannolikhet att sluta när den stöter på första kriteriet i OR som blir true.

Lite patanteser hade nog gjort susen :)

mvh Jörgen :)

------------------
Varför bråka när man kan kramas?

ja jag vet... men:
Jag använder denna kod för en Spel sida
Om vi säger att jag har skrevit om mario 64

och en kille skriver mario64 då kommer dom inta att hitta något :(

det är just därför jag behöver hjälp.

------------------
//voigtan

Du kanske ska dela upp sökformuläret efter olika grupper av spel, då sålar du bort en del från början.

sql = "select * from SPEL where (Rubrik like '%" & SPELS & "%' OR SPEL like '%" & SPELS & "%' OR Resention1 like '%" & Spels & "%' OR författare like '%" & Spels & "%' OR Ljud like '%" & Spels & "%' OR Resention2 like '%" & Spels & "%' OR Resention2 like '%" & Spels & "%' OR Resention2 like '%" & Spels & "%')"

Prova så, annars kan det hända att du får lägga till fler paranteser.

red: sedan kan jag tänka mig att man ska undvika att döpa kolumnnamn med ö,ä,ö: --> författare

------------------

[Redigerat av jorgen den 08 dec 2001]

fungerade inte så bra... samma funktion som innan... =(

------------------
//voigtan

sql = "select * from SPEL where (Rubrik like '%" & SPELS & "%' OR SPEL like '%" & SPELS & "%' OR Resention1 like '%" & Spels & "%' OR författare like '%" & Spels & "%' OR Ljud like '%" & Spels & "%' OR Resention2 like '%" & Spels & "%' OR Resention2 like '%" & Spels & "%' OR Resention2 like '%" & Spels & "%')"

response.write sql

'set recset = conn.Execute(sql)

vad skriver den ut när du söker på något?

------------------

Genererad på 383 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb