Jag har ju fått höra att att man bör ersätta ' med '', och ta bort | (det vertikala strecket) helt när man ska lägga in data i databaser. Men är det VERKLIGEN nödvädigt?
För då måste man ju ta bort ett ' när man sedan matar ut det på nån sida.
Kan ju kännas onödigt om det inte är nödvändigt (?) Ja ni förstår säkert vad jag menar ;)
------------------
"Den som bäddar vänder ofta liten tuva, om och om igen"
eftersom ' ställer till beskymmer i ASP, pga att det betyder kommentar får du göra om det tecknet när du lägger in data i datbasen. Du behöver inte ändra något när du matar ut datan.
Function FixaTecken(sText)
sText = replace(sText,"'","''")
sText = Replace(sText, "|", "")
FixaTecken = sText
End Function
mvh Jörgen :)
------------------
Varför bråka när man kan kramas?
När jag hämtar en sträng från min databas som innehöll ett ' och skriver ut det så blir det 2 ', alltså skriver den ut det som var där från början OCH det som min funktion la till.
Och så ska det väl inte va egentligen?
Well, så är det :(
------------------
Men alltså.. jag använder ju funktionen innan datan lagras i databasen. Men.. du menar kanske att jag bör göra på nåt annat sätt? Jag trodde hela poängen var att man ersatte 1' med 2'' för att databasen skulle bli säker, men det har tydligen att göra med själva ASPn, inte databasen.
Skulle du kunna ge mig nåt exempel på hur jag bör använda funktionen LarsG?
------------------
Aha.. Då vet jag varför det blir 2'' istället för 1. Jag använder RecordSet för att uppdatera/lagra data. Jag vet att det är betydligt långsammare och jag har tänkt börja lära mig lite mer avancerad SQL, men det har inte blivit av.
Det är nog dags nu ;)
Tack för hjälpen.
------------------
271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25