webForumDet fria alternativet

Klurigt med checkboxar

ASP

3 svar · 195 visningar · startad av Skarre

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg
Frågan#1

Jag ska göra en pryl till ett projekt i plugget där man som lärare ska kunna hämta X antal frågor ur en eller flera kategorier. På första sidan loopar jag ut alla kategorier med en checkbox intill varje kategorinamn, och man ska sedan kryssa i de kategorier man vill ha frågorna ur.

Efter detta står det still i huvudet och jag skulle behöva lite förslag på hur jag kan lösa detta. Hur ska jag konstruera SQL-satsen? Med nedanstående sträng blir ju bara en kategori vald.

SELECT * FROM tblQuestions [b]WHERE CatID =" & Request.Form("checkbox")[/b]

Sedan måste man ju fortsätta med "OR CatID = ..." , men antalet kategorier som finns i databasen kan ju ändras och även deras ID etc. och det står som sagt still i huvudet just nu och jag skulle behöva lite hjälp på traven.

------------------
// Skarre

[Redigerat av Skarre den 06 dec 2001]

Medlem sedan dec. 2000399 inlägg

Hej!

Du kan ju loopa fram alla olika kategorier på första sidan. Då får du alltid deras korrekta id. Sedan kan du lägga deras id-nummer i ett hidden fält som du sedan tar emot och stoppar in i SQL-strängen.

------------------
mvh André

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Om du döper dom till samma namn kan du köra en "IN", för att passa in alla samtidigt, för det du får ur formuläret kommer som en kommaseparerad lista:

SELECT * FROM tblQuestions WHERE CatID IN (" & Request.Form("checkbox") & ")"

------------------
Mostly Harmless

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Tackar, Vide! "IN" fungerade bra.

------------------
// Skarre

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)