Hej välkommen till webforum,
Det skulle vara enklare med lite kod, men för att strängen inte skall kapas så borde du väl kunna byta ut " mot två enkelsnuttar '
4 svar · 214 visningar · startad av arabemiraten
Tjena!
Jag har problem då jag i min asp-kod vill skicka in en sträng som innehåller tecknen " och ' in i ett javascript.
Strängen kan vara tex. " 'blalbla"bla'bla!"' "
Detta gör ju då givetvis att anropet till javascriptet blir fel då strängen kapas vid första "-tecknet, och där den ser all texten efter första '-tecknet som en kommentar.
Jag vill dock ha kvar dessa tecknen i strängen och vill därför hellst hålla strängen intakt...
Vad göra?
Hej välkommen till webforum,
Det skulle vara enklare med lite kod, men för att strängen inte skall kapas så borde du väl kunna byta ut " mot två enkelsnuttar '
Ersätt " med \" (\ är escapetecken inom javascript har jag för mig).
Peeer har så rätt:
\\
Backslash
\'
Single quote
\"
Double quote
* han kan det i huvudet och jag var tvungen att slå upp. :r
I strängar som omges av citattecken så behöver bara bakstreck och citattecken kodas.
I strängar som omges av apostrofer så behöver bara bakstreck och apostrofer kodas.
Ifall javascript-koden står i html-kod (event i en tagg) så måste koden även html-kodas.
Exempel:
<input type="button" value="hej" onclick="alert('<%=Server.HTMLEncode(Replace(Replace(strMessage,"\","\\"),"'","\'"))%>');">