Jag har gjort den här funktionen men upptäckt att den suger. :)
<%
Function datetime(postdate)
montharray = Array("jan","feb","mar","maj","jun","jul","aug","sep","okt","nov","dec")
datetime = Day(postdate) & " " & montharray(Month(postdate) - 1) & " " & Year(postdate) & " " & Hour(postdate) & ":" & Minute(postdate)
End Function
%>
Vid tiden försvinner 0:orna vilket jag inte vill.
Sen så antar jag att det finns enklare sätt att skriva det på. :)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Söndagen den 3 juni kommer webForum-servern att tas ner för systemunderhåll.
Avbrottet kommer att ske under dagtid. För uppdaterad information se Serverstatus.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg datetime = Day(postdate) & " " & montharray(Month(postdate) - 1) & " " & Year(postdate) & " " & right("0" & Hour(postdate),2) & ":" & right("0" & Minute(postdate),2)
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
Blir det då rätt vid både 21:09 och 21:10?
------------------
/Erik
Avbrottet kommer att ske under dagtid. För uppdaterad information se Serverstatus.
Äsch, dumt av mig att fråga innan jag testat. Tack LarsG! :)
------------------
/Erik
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Tänkte bara påpeka att den blir fel på denna funktion om man är i december. Går att lösa genom att lägga ett skit värde i arrayen innan jan. eftersom han aldrig kommer till positionen 0
------------------
Real mad hiphop flavaz kickin' it right from tha street without no FEAR, Yo !
[Redigerat av erka den 04 dec 2001]
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Intressant.
------------------
essentitia preter non sans multiplicandum
Nej, den ska funka bra efter som att jag skriver - 1.
Men funktionen är väl ganska kass och jag tror inte jag använt den på något större än nån testgrej.
Finns ju MonthName funktion i VBScript som är lämpligare än att ha det i Array. Och även färdiga funktioner för att formatera datum snyggt...
------------------
/Erik
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg <%
Function datetime(postdate)
datetime = Day(postdate) & " " & Lcase(Monthname(Month(postdate),true)) & " " & Year(postdate) & " " & right("0" & Hour(postdate),2) & ":" & right("0" & Minute(postdate),2)
End Function
%>
<%=Datetime(now())%>
------------------
Varför håller du att dra upp en gammal tråd för att visa att jag inte kodat bra?
Ska man snacka bästa lösningen så är väl det nästan VBs Format.
Format(Now, "d mmm yyyy hh:mm", vbMonday)
------------------
/Erik
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Det handlar inte om det, det är många som söker med sökfunktionen och då är det faktiskt av intresse. Inte menat mot dit sätt att koda :) ok
------------------
Okej, men funktionen fungerar...
Hade du tänkt gå igenom all kod som skrivits på webForum och skriva den på ett sätt som ger samma resultat men fungerar lite smartare?
Lycka till då...
------------------
/Erik
erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg he he nehh absolut inte, men kikade runt lite hur folk hade löst datum formatering och såg detta. Ledsen om du tog illa upp :)
------------------
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg Det funkade inte när jag skrev "d mmm yyyy hh:mm".
Och det känns mer lämpligt att använda en inbyggd funktion i VB än att använda en funktion som splittar och gör en massa saker.
Är nästan bättre att skriva en egen funktion då som formaterar på det sättet man vill ha det.
------------------
/Erik
VideMedlem sedan dec. 19998 577 inlägg
Det funkade inte när jag skrev "d mmm yyyy hh:mm".
Det sa jag inte heller... ;)
------------------
Mostly Harmless